Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1389
8
1
gregorian
2010
11
1
16
3
online
1
fulltext
fa
رویدادهای تنشزای کودکان سن دبستان: یک بررسی کیفی
Experience of Stressful Daily Life Events of School-age Children: A Qualitative Study
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
علمي كوتاه
Short Scientific
<p style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify LINE-HEIGHT: 25pt TEXT-KASHIDA: 0% TEXT-INDENT: 0cm MARGIN: 0cm 0cm 0pt mso-line-height-rule: exactly" dir="rtl" class="a0"><strong><span style="FONT-FAMILY: Tahoma FONT-SIZE: 9pt" lang="AR-SA">چکیده</span><span style="FONT-FAMILY: Tahoma FONT-SIZE: 9pt mso-bidi-language: FA" lang="FA"><p></p></span></strong></p><p style="LINE-HEIGHT: 25pt MARGIN: 0cm 0cm 0pt mso-line-height-rule: exactly" dir="rtl" class="a"><strong><u><span style="FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-size: 9.0pt" lang="AR-SA">هدف</span></u><span style="FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-size: 9.0pt" lang="AR-SA">:</span></strong><span style="FONT-FAMILY: Tahoma FONT-WEIGHT: normal mso-bidi-font-size: 9.0pt" lang="AR-SA"><em> شناخت ماهیت و انواع رویدادهای تنشزای زندگی کودکان دبستانی. </em></span><strong><u><span style="FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-size: 9.0pt" lang="AR-SA">روش</span></u><span style="FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-size: 9.0pt" lang="AR-SA">:</span></strong><span style="FONT-FAMILY: Tahoma FONT-WEIGHT: normal mso-bidi-font-size: 9.0pt" lang="AR-SA"><em> در این پزوهش کیفی با استفاده از روش مصاحبه باز، روایتِ 29 کودک دبستانی شهر تبریز از رویدادهای تنشزای زندگی ضبط و بررسی شد. </em></span><strong><u><span style="FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-size: 9.0pt" lang="AR-SA">یافتهها</span></u><span style="FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-size: 9.0pt" lang="AR-SA">:</span></strong><span style="FONT-FAMILY: Tahoma FONT-WEIGHT: normal mso-bidi-font-size: 9.0pt" lang="AR-SA"><em> 223 رویداد تنشزای برگرفته از مصاحبهها در 17 طبقه اصلی جای داده شد و در نهایت چهار موضوع کلی برای این طبقات در نظر گرفته شد: تأمیننشدن نیازها، ازدستدادنها، رویدادهای تهدیدکننده و رویدادهای تحریککننده عواطف. </em></span><strong><u><span style="FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-size: 9.0pt" lang="AR-SA">نتیجهگیری</span></u><span style="FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-size: 9.0pt" lang="AR-SA">:</span></strong><span style="FONT-FAMILY: Tahoma FONT-WEIGHT: normal mso-bidi-font-size: 9.0pt" lang="AR-SA"><em> طبقهبندی بهدستآمده از این پژوهش با دیگر طبقهبندیها مشابه بوده، رویدادهای تنشزای دوران کودکی به دلیل مرحله رشدی و سطح شناختی آنها تا حدودی با رویدادهای تنشزای دوران بزرگسالی متفاوت است. <p></p></em></span></p>
<p style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify LINE-HEIGHT: 19pt TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0cm 0cm 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: ltr mso-line-height-rule: exactly" class="MsoNormal"><b><span style="FONT-FAMILY: "Arial Black" FONT-SIZE: 10pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'">Abstract<p></p></span></b></p><p style="TEXT-ALIGN: justify LINE-HEIGHT: 19pt MARGIN: 0cm 0cm 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: ltr mso-line-height-rule: exactly" class="MsoNormal"><font face="Times New Roman"><b><u><span style="FONT-SIZE: 9pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'">Objectives</span></u></b><b><span style="FONT-SIZE: 9pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'">:</span></b><span style="FONT-SIZE: 9pt mso-bidi-font-family: 'B Lotus'"> Understanding the nature and types of stressful events in life of school age children. <b><u>Method</u>:</b> In this qualitative study, using an open interview, the description of stressful life events by 29 schoolchildren in <place w:st="on"><city w:st="on">Tabriz</city>, <country-region w:st="on">Iran</country-region></place>, were recorded and analyzed. <b><u>Results</u>:</b> 223 stressful events derived from the interviews, were classified into 17 basic categories. In the end, four themes were assumed for these categories: 1- non-supplied demands, 2- loss, 3- threatening events, 4- stimulating events. <b><u>Conclusion</u>:</b> The categorization derived from this study was similar to other categorizations. Due to their developmental stage and cognitive level, childhood stressful life events are different from adulthood stressful life events to some extent.<p></p></span></font></p>
رویدادهای تنشزا؛ بررسی کیفی؛ دوران کودکی
stressful events; qualitative assessment; childhood
257
261
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-398&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Nadi Sakhvidi
محمد
نادی سخویدی
E-mail: drnadis@yahoo.com
180031947532846004742
180031947532846004742
Yes
Ayub
Malek
ایوب
مالک
180031947532846004815
180031947532846004815
No
Heidarali
Abedi
حیدرعلی
عابدی
180031947532846004816
180031947532846004816
No
Fatemeh
Ranjbar
فاطمه
رنجبر
180031947532846004817
180031947532846004817
No