TY - JOUR JF - ijpcp JO - IJPCP VL - 27 IS - 3 PY - 2021 Y1 - 2021/12/01 TI - Developing and Validating an Instructional Design Model Based on Control-value Theory of Achievement Emotions TT - تدوین و اعتباریابی الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجان‌های پیشرفت N2 - اهداف: حمایت و مدیریت هیجان‌های فرایند یاددهی یادگیری بسیار مهم و نیازمند طراحی محیط یادگیری ایمن به لحاظ تجارب شناختی، روابط روانی اجتماعی و احساسی هیجانی است. هدف این پژوهش تدوین و اعتباریابی الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجان‌های پیشرفت است تا سلامت روان‌شناختی و عملکرد یادگیرندگان و مربیان ارتقا یابد. مواد و روش ها: روش تحقیق کیفی است و از تکنیک تحلیل محتوا استقرایی استفاده شد. منابع مربوط به نظریه CVT در محدوده زمانی 2007 تا 2021 بررسی و 175 منبع انتخاب شد. بر اساس نمونه‌گیری هدفمند، 63 منبع تحلیل شد. در رویکردی منظم، مضامین و تم‌های مرتبط با مؤلفه‌های مهم نظریه به صورت جملات کلیدی در جدول ثبت و کدگذاری شد. کدها بر اساس شباهت‌ها و تفاوت‌ها در طبقات کلی‌تر دسته‌بندی و مؤلفه‌های اصلی تعیین شد. درنهایت الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه CVT ارائه شد. پرسش‌نامه اعتباریابی محتوایی الگو، برای بیست نفر از اساتید و متخصصان تکنولوژی آموزشی و روان‌شناسی تربیتی ارسال شد. دوازده نفر پرسش‌نامه را تکمیل کردند و نتایج تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحلیل منجر به تشخیص مؤلفه‌های اصلی نظریه CVT شد که با تلفیق اصول طراحی آموزشی، الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجان‌های پیشرفت در قالب هشت مؤلفه، محیط یادگیری، ارزیابی شناختی، هیجان، پیشرفت، یادگیری، ارزشیابی، طراحی و یادگیرنده، ارائه شد و مورد تأیید خبرگان قرارگرفت. نتیجه گیری: الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجان‌های پیشرفت، در سطح خرد و کلان در تمام مقاطع تحصیلی و رشته‌های مختلف پزشکی، انسانی و پایه کارآمد بوده و محیط یاددهی و یادگیری غنی‌ای از نظر هیجان‌های پیشرفت را نوید می‌دهد. SP - 350 EP - 365 AU - Abdolahi, Nida AU - Nili Ahmadabadi, Mohammad Reza AU - Ebrahimi Qavam, Soghra AU - Asgari, Mohammad AU - Aliabadi, Khadijeh AD - Department of Instructional Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran. KW - Instructional Design Model KW - Control-value theory KW - Achievement emotions UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3356-fa.html DO - 10.32598/ijpcp.27.4.3627.1 ER -