%0 Journal Article %A Fathi, Ayatollah %A Sadeghi, Solmaz %A Maleki Rad, Ali Akbar %A Sharifi Rahnmo, Saeed %A Rostami, Hossein %A Abdolmohammadi, Karim %T The Role of Cyberspace Use on Lifestyle Promoting Health and Coronary Anxiety in Young Peopl %J Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology %V 26 %N 3 %U http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3223-fa.html %R 10.32598/ijpcp.26.3415.1 %D 2020 %K Social networks, Students, Lifestyle, Health, Corona anxiety, Covid-19, %X اهداف: یکی از مسائل مهمی که امروزه نسل جوان با آن درگیر است، فضای مجازی و میزان استفاده از آن است که متأسفانه با همه‌گیری کرونا ویروس به صورت غیرمنطقی سیر فزونی داشته و باعث بروز اختلال‌هایی در سبک زندگی افراد شده است. از این ‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر میزان استفاده از فضای مجازی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت و اضطراب کرونای جوانان انجام شد. مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی از نوع پس رویدادی، 307 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد تبریز از طریق فراخوان اینترنتی در پژوهش شرکت کردند و به پرسش‌نامه‌های‌ محقق‌ساخته سنجش "میزان استفاده از فضای مجازی"، "پرسش‌نامه اضطراب کرونا" و" سبک زندگی ارتقادهنده سلامت" پاسخ دادند. داده‌ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی LSD مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: از بین مؤلفه‌های سبک زندگی ارتقادهنده سلامت، زیرمقیاس‌های رشد معنوی (P=۰/۰۰۱)، مسئولیت‌پذیری (P=۰/۰۱۶)، روابط بین فردی (P=۰/۰۳۳)، ورزش (P=۰/۰۰۹) و همچنین نمره کل سبک زندگی (P=۰/۰۰۱) و از مؤلفه‌های اضطراب کرونا زیرمقیاس علائم روانی (P=۰/۰۰۱) و همچنین نمره کل اضطراب کرونا (P=۰/۰۰۱) در گروه‌های مربوط به میزان استفاده از فضای مجازی معنی‌دار بودند و دانشجویانی که میزان استفاده بیش از چهار ساعت فضای مجازی داشتند در سبک‌های زندگی ارتقادهنده سلامت نمره پایین‌تر و در مؤلفه‌های اضطراب کرونا نمره بالاتری به دست آوردند. نتیجه گیری: استفاده بیش از حد از فضای مجازی نقش منفی در سبک زندگی ارتقادهنده سلامت دانشجویان ایفا می‌کند. همچنین استفاده بیش از حد و بسیار کم از فضای مجازی نیز اضطراب دانشجویان را بالا می‌برد. در همین راستا پیشنهاد می‌شود میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی توسط دانشجویان مدیریت شود. %> http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3223-fa.pdf %P 332-347 %& 332 %! %9 Original Research %L A-10-3415-1 %+ NAJA Research Institute of Law Enforcement Sciences and Social Studies, Tehran, Iran. %G eng %@ 1735-4315 %[ 2020