TY - JOUR T1 - Effect of Computer Games on Working Memory, Visual Memory, and Executive Functions of the Elderly TT - تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر بهبود حافظه کاری، حافظه دیداری و کنترل عملکرد اجرایی سالمندان شهر تهران JF - ijpcp JO - ijpcp VL - 27 IS - 3 UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3215-fa.html Y1 - 2021 SP - 302 EP - 317 KW - Aged KW - Video games KW - Memory KW - Executive functions N2 - اهداف: از جمله تغییرات مبتنی بر سن در سالمندی، کاهش توانمندی‌های شناختی است. نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است که بازی‌های کامپیوتری تأثیرات مثبتی بر توانایی شناختی دارد. به همین دلیل هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر بهبود حافظه کاری، حافظه دیداری و کنترل عملکرد اجرایی سالمندان شهر تهران است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه سالمندان 60 تا 75 سال عضو سراهای محله شهر تهران است. برای انتخاب نمونه چهار سرای محله در مناطق شمال، جنوب، شرق و غرب تهران به صورت تصادفی انتخاب شدند. انتخاب نمونه‌های مورد نظر به روش نمونه‌گیری: هدفمند بود. چهل نفر از این افراد پس از انجام مصاحبه گزینش و به روش گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. از گروه آزمایش خواسته شد که طی روندی 15 جلسه‌ای و یک‌ساعته، بازی رایانه‌ای لوموسیتی را انجام دهند و گروه کنترل هیچ بازی کامپیوتری را طی این مدت انجام نداد. داده‌ها طی دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون جمع‌آوری شدند. از درصد و توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد برای پردازش اطلاعات توصیفی و از آزمون پارامتریک تحلیل کوواریانس (چندمتغیره) برای تحلیل‌های استنباطی استفاده شد. یافته ها: بازی‌های رایانه‌ای اثر معناداری بر بهبودی حافظه کاری، حافظه دیداری و کنترل عملکرد اجرایی سالمندان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل داشته است (P>0/05). نتیجه گیری: انجام بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند به بهبودی حافظه و عملکردهای شناختی سالمندان کمک کند. به همین دلیل توصیه می‌شود در آسایشگاه‌های سالمندان و مراکز مربوطه از این بازی‌ها برای توان‌بخشی این افراد استفاده شود. M3 10.32598/ijpcp.27.2.3401.1 ER -