TY - JOUR T1 - Providing Mindfulness-Based Educational Package for Evaluating Academic Procrastination TT - ساخت و بررسی اثر بسته آموزشی مبتنی بر ذهن‌آگاهی کاهش اهمال‌کاری تحصیلی JF - ijpcp JO - ijpcp VL - 25 IS - 1 UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2917-fa.html Y1 - 2019 SP - 26 EP - 41 KW - Academic procrastination KW - Mindfulness KW - Self-efficacy KW - Test anxiety KW - Self-esteem KW - Perfectionism N2 - اهداف اهمال‌کاری تحصیلی، تمایلی غیرمنطقی در به‌تأخیرانداختن انجام تکالیف تحصیلی و شیوع آن بسیار گسترده است. این پژوهش به منظور ساخت و بررسی اثر بسته آموزشی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و تأثیر این بسته بر کاهش اهمال‌کاری تحصیلی تدوین شده است. مواد و روش ها بسته آموزشی مبتنی بر ذهن‌آگاهی کاهش اهمال‌کاری تحصیلی، بر اساس تکنیک‌های ذهن‌آگاهی و پیشینه پژوهشی مربوط به اهمال‌کاری تحصیلی با درنظر‌گرفتن سازه‌های مؤثر بر آن، از جمله خودکارآمدی، اضطراب امتحان، عزت نفس و کمال‌گرایی ساخته شد. جامعه این پژوهش تمام دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی بودند که در سال تحصیلی 97-1396 در این دانشگاه مشغول تحصیل بودند. در طرحی شبه‌آزمایشی 36 آزمودنی انتخاب شدند و برای بررسی اثر بسته آموزشی، از دانشجویان در گروه آزمایش و کنترل پیش‌آزمون و پس‌آزمون گرفته شد و مرحله پیگیری نیز روی آن‌ها اجرا شد. یافته ها آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد بسته آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهیِ کاهش اهمال‌کاری تحصیلی بر افزایش ذهن‌آگاهی (001/0P<، 87/02F=) و کاهش اهمال‌کاری تحصیلی (001/0P<، 67/44F=) تأثیر داشته است. نتایج نشان داد خودکارآمدی ، اضطراب امتحان، عزت نفس و کمال‌گرایی شرکت‌کنندگان در پس‌آزمون و پیگیری تغییر معناداری نسبت به پیش آزمون داشته‌اند. نتیجه گیری به طور کلی این پژوهش نشان داد بسته آموزشی در دو مرحله پس‌آزمون و پیگیری باعث افزایش ذهن‌آگاهی و کاهش اهمال‌کاری تحصیلی در مقایسه با گروه کنترل می‌شود؛ از این رو بسته آموزشی می‌تواند روشی مؤثر در کاهش اهمال‌کاری تحصیلی باشد. این نتایج برای متخصصان بالینی و تربیتی کاربردی است. M3 10.32598/ijpcp.25.1.25 ER -