TY - JOUR JF - ijpcp JO - IJPCP VL - 25 IS - 3 PY - 2019 Y1 - 2019/9/01 TI - The Effectiveness of Child-Centred Play Therapy on Internalization and Extrapolation Behavioral Problems in Children With Cerebral Palsy TT - اثربخشی بازی‌درمانی کودک‌محور بر مشکلات رفتاری درونی‌سازی و برونی‌سازی‌شده کودکان با آسیب فلج مغزی N2 - اهداف پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی‌درمانی کودک‌محور بر مشکلات رفتاری درونی‌سازی و برونی‌سازی‌شده کودکان با آسیب فلج مغزی، صورت گرفته است. مواد و روش ها پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پی‌گیری بود و از طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون و پی‌گیری استفاده شد. جامعه آماری، تمامی کودکان ۸-۶ سال با آسیب فلج مغزی مرکز توان‌بخشی رفیده واقع در شهر تهران بود. برای انتخاب نمونه تعداد ۳۰ کودک با آسیب فلج مغزی به صورت دردسترس و تصادفی در دو گروه ۱۵‌نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. مشکلات رفتاری با آزمون سیاهه رفتار کودک در پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پی‌گیری سنجیده شد. بازی‌درمانی کودک‌محور به مدت ۱۶‌جلسه، دو ‌‌بار در هفته بر روی گروه آزمایش انجام شد. با گذشت سه ماه از مداخله بازی‌درمانی کودک‌محور، آزمون پی‌گیری برای بررسی تداوم، تثبیت و تعمیم نتایج حاصل از مداخله اجرا شد. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره با اندازه‌گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافته ها در مرحله پس‌آزمون، بازی‌درمانی کودک‌محور بر کاهش اضطراب، افسردگی، قانون‌شکنی و پرخاشگری کودکان با آسیب فلج مغزی، به صورت معنادار و اثربخش و در مقایسه با یافته‌های مرحله پیش‌آزمون باثبات بود. نتیجه گیری با توجه به تفاوت معنادار بازی‌درمانی کودک‌محور در کاهش مشکلات رفتاری درونی‌سازی و برونی‌سازی‌شده کودکان با آسیب فلج مغزی مؤثر است و نتایج این تحقیق را در مراکز نگهداری، درمانی و خدماتی مختص کودکان با آسیب فلج مغزی می‌توان به کار برد. SP - 236 EP - 249 AU - Shahriari, Yasaman AU - Ghasemzadeh, Sogand AU - Vakili, Samira AD - Deparment of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran. KW - Play Therapy KW - Problem behavior KW - Cerebral palsy UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2826-fa.html DO - 10.32598/ijpcp.25.3.236 ER -