TY - JOUR JF - ijpcp JO - IJPCP VL - 24 IS - 1 PY - 2018 Y1 - 2018/5/01 TI - Comparison of Two Approaches for Measuring Moral Development: Neo-Kohlbergian Approach and Moral Study Challenges TT - مقایسه دو رویکرد مبتنی بر یادآوری و بازشناسی در اندازه گیری رشد اخلاقی: نئوکلبرگی ها و چالش های بررسی رشد اخلاقی N2 - اهداف یکی از چالش‌های جدی اندازه‌گیری رشد اخلاقی، به مسئله ابزار و چالش‌های روش‌شناختی در این زمینه بازمی‌گردد. انتظار می‌رود ابزارهای متفاوت که سازه یکسانی را اندازه گیری می‌کنند نتایج مشابهی بدست دهند. هدف از اجرای پژوهش حاضر مقایسه دو رویکرد نئوکلبرگی در بررسی رشد اخلاقی است. مواد و روش ها بدین منظور نمونه‌ای شامل 40 نفر از مراجعه‌کنندگان به مرکز ارزیابی‌های رفتاری و سلامت روان در ماه دی تا بهمن 1395 با نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. این افراد با استفاده از طرح پژوهشی تو در توی همبستگی و با کمک آزمون بررسی مسائل، اندازه‌گیری بازتاب اخلاقی اجتماعی گیبز، مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته مبتنی بر معماهای فرضی اخلاق و مصاحبه‌های گذشته‌نگر مبتنی بر تعارض‌های زندگی واقعی فرد آزموده شدند. یافته ها نتایج نشان داد بین دو روش مبتنی بر آزمون بررسی مسائل و اندازه‌گیری بازتاب اخلاقی اجتماعی هم‌سویی معناداری در تعیین سطح رشد اخلاقی افراد وجود دارد، اما بین نتایج این دو روش و نتایج مصاحبه‌های مبتنی بر تعارضات اخلاقی زندگی واقعی تفاوت معنادار وجود دارد. مصاحبه‌هایی که بر تجربه‌های واقعی افراد مبتنی هستند، سطح اخلاقی پایین‌تری برای فرد برآورد می‌کنند. نتیجه گیری تفاوت‌های افراد در قضاوت اخلاقی بیش از اینکه به ابزار وابسته باشد، به موقعیتی وابسته است که فرد آن را ارزیابی می‌کند. افراد موقعیت‌های وابسته به خود را آسان‌تر و موقعیت‌های فرضی یا وابسته به دیگران را سخت‌گیرانه‌تر ارزیابی می‌کنند. SP - 30 EP - 43 AU - Hooshyari, Zahra AU - Delavar, Ali AU - Minaee, Asghar AU - Eskandari, Hossein AD - Full Professor, Department of Evaluation and Measurement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran KW - Defining Issue Test KW - Sociomoral Reflection Measure- Short Form KW - Moral judgment interview KW - Hypothetical dilemmas KW - In-depth interview UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2740-fa.html DO - 10.29252/nirp.ijpcp.24.1.30 ER -