RT - Journal Article T1 - Comparison of Two Approaches for Measuring Moral Development: Neo-Kohlbergian Approach and Moral Study Challenges JF - ijpcp YR - 2018 JO - ijpcp VO - 24 IS - 1 UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2740-fa.html SP - 30 EP - 43 K1 - Defining Issue Test K1 - Sociomoral Reflection Measure- Short Form K1 - Moral judgment interview K1 - Hypothetical dilemmas K1 - In-depth interview AB - اهداف یکی از چالش‌های جدی اندازه‌گیری رشد اخلاقی، به مسئله ابزار و چالش‌های روش‌شناختی در این زمینه بازمی‌گردد. انتظار می‌رود ابزارهای متفاوت که سازه یکسانی را اندازه گیری می‌کنند نتایج مشابهی بدست دهند. هدف از اجرای پژوهش حاضر مقایسه دو رویکرد نئوکلبرگی در بررسی رشد اخلاقی است. مواد و روش ها بدین منظور نمونه‌ای شامل 40 نفر از مراجعه‌کنندگان به مرکز ارزیابی‌های رفتاری و سلامت روان در ماه دی تا بهمن 1395 با نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. این افراد با استفاده از طرح پژوهشی تو در توی همبستگی و با کمک آزمون بررسی مسائل، اندازه‌گیری بازتاب اخلاقی اجتماعی گیبز، مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته مبتنی بر معماهای فرضی اخلاق و مصاحبه‌های گذشته‌نگر مبتنی بر تعارض‌های زندگی واقعی فرد آزموده شدند. یافته ها نتایج نشان داد بین دو روش مبتنی بر آزمون بررسی مسائل و اندازه‌گیری بازتاب اخلاقی اجتماعی هم‌سویی معناداری در تعیین سطح رشد اخلاقی افراد وجود دارد، اما بین نتایج این دو روش و نتایج مصاحبه‌های مبتنی بر تعارضات اخلاقی زندگی واقعی تفاوت معنادار وجود دارد. مصاحبه‌هایی که بر تجربه‌های واقعی افراد مبتنی هستند، سطح اخلاقی پایین‌تری برای فرد برآورد می‌کنند. نتیجه گیری تفاوت‌های افراد در قضاوت اخلاقی بیش از اینکه به ابزار وابسته باشد، به موقعیتی وابسته است که فرد آن را ارزیابی می‌کند. افراد موقعیت‌های وابسته به خود را آسان‌تر و موقعیت‌های فرضی یا وابسته به دیگران را سخت‌گیرانه‌تر ارزیابی می‌کنند. LA eng UL http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2740-fa.html M3 10.29252/nirp.ijpcp.24.1.30 ER -