TY - JOUR T1 - Investigating Employees’ and Health Care Practitioners’ Communication Skills TT - بررسی مهارتهای ارتباطی کارکنان و شاغلان بهداشتی درمانی JF - ijpcp JO - ijpcp VL - 23 IS - 2 UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2454-fa.html Y1 - 2017 SP - 208 EP - 217 KW - Communication skills KW - Health care workers KW - Message KW - Communications N2 - اهداف مهارت‌های ارتباطی یکی از مهارت‌های اساسی زندگی اجتماعی انسان‌ها و یکی از دغدغه های اصلی و چالش برانگیز در زندگی است که تأثیر عمیقی بر موفقیت افراد و سازمان‌ها دارد. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت مهارت‌های ارتباطی و عوامل مرتبط با آن در کارکنان و شاغلان بهداشتی‌درمانی انجام شده است. مواد و روش ها این مطالعه توصیفی‌تحلیلی با حجم نمونه 409 نفر در بیمارستان روان‌پزشکی و سوختگی زارع در سال 1394 انجام شده است. نمونه‌ها به روش سرشماری به مطالعه ورود پیدا کرده‌اند. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامه مهارت‌های ارتباطی شامل مهارت درک پیام، مهارت گوش دادن، بینش به فرایند ارتباط و قاطعیت در ارتباط بوده است .داده‌ها با نرم افزار SPSS18 و با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آنوا و تی‌تست تجزیه‌وتحلیل شده است. یافته ها میانگین مهارت‌های ارتباطی کارکنان 154 و در سطح مطلوب است. اختلاف معنی‌داری بین مهارت‌های ارتباطی با متغیرهای سابقه کار، تحصیلات، محل خدمت، وضعیت استخدامی و سمت نشان داده شده است (0/05>P). بین قاطعیت و مدرک تحصیلی ارتباط معنی‌داری نشان داده شده است. نتیجه گیری با توجه به یافته‌های مطالعه حاضر توصیه می‌شود با ایجاد تمهیدات لازم برای افزایش آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان و شاغلان بهداشتی‌درمانی به افزایش مهارت‌های ارتباطی آنان کمک شود و در نتیجه رضایتمندی مراجعان و کارکنان افزایش یابد. M3 10.29252/nirp.ijpcp.23.2.208 ER -