TY - JOUR T1 - Validity of the “Moving Shapes” Paradigm: A Test to Evaluate the Ability to Understand Others’ Intentionality TT - الگوی شکلهای متحرک: آزمون توانمندی درک قصد دیگران JF - ijpcp JO - ijpcp VL - 23 IS - 3 UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2447-fa.html Y1 - 2017 SP - 294 EP - 305 KW - Intention KW - Validity KW - Children KW - Theory of Mind N2 - اهداف یکی از بخش‌های مهم در درک ذهنیت دیگران، تشخیص نیّت و هدف آن‌ها از انجام رفتارهایشان است. این مطالعه با هدف تعیین روایی آزمون الگوی «شکل‌های متحرک» برای تعیین عملکرد کودکان دبستانی در فهم قصدمندی رفتار دیگران انجام گرفت. مواد و روش ها در یک بررسی مقطعی برای ارزیابی ابزارها، دانش‌آموزان دبستانی پایه‌های سوم تا پنجم شهر تهران با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی وارد شدند. والدین سیاهه رفتاری کودکان را تکمیل کردند. پس از انجام آزمون ایشی‌هارا به‌منظور ارزیابی نبود کوررنگی در کودکان، آزمون الگوی «شکل‌های متحرک» برای کودکان اجرا شد. با استفاده از نرم‌افزار SPSS۱۸ برای تحلیل داده‌ها آمار توصیفی، آزمون‌های تی، رگرسیون‌ خطی وهمبستگی پیرسون به‌کار رفت. یافته ها ارتباطی میان شاخص قصدمندی با سن و جنس به‌دست نیامد. تمام متغیرهای الگوی شکل‌های متحرک با یکدیگر همبستگی معنی‌دار (P<۰/۰۱) داشتند. ضریب همبستگی نمره قصدمندی وتعداد اصطلاحات ذهنی‌سازی ۰.۶۱۲ (P=۰/۰۱) بود. میان متغیرهای الگوی «شکل‌های متحرک» با نمرات زیر مقیاس‌های سیاهه رفتاری کودک، همراهی معنی‌داری به‌دست نیامد. نتیجه گیری الگوی «شکل‌های متحرک» می‌تواند به عنوان ابزاری با روایی ساختاری مناسب برای ارزیابی قصدمندی در کودکان دبستانی به کار رود. M3 10.29252/nirp.ijpcp.23.3.294 ER -