RT - Journal Article T1 - A Preliminary Evaluation of the Psychometric Properties of the Children’s Coping Behavior Questionnaire (CCBQ) JF - ijpcp YR - 2018 JO - ijpcp VO - 23 IS - 4 UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2461-fa.html SP - 494 EP - 509 K1 - Psychometric K1 - factor analysis K1 - Children’s Coping Behavior Questionnaire AB - اهداف بر اساس یافته‌ها، سبک‌های مقابله کودکان و نوجوانان با پریشانی و سازگاری رابطه دارد. با وجود اهمیت و پیامدهای پاسخ‌های مقابله کودکان، هیچ معیار پذیرفته‌شده‌ای برای اندازه‌گیری مقابله کودکان وجود ندارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی پایایی، روایی و مدل‌یابی ساختاری پرسش‌نامه رفتارهای مقابله‌ای کودکان (CCBQ) انجام شد. مواد و روش ها این پژوهش بر اساس روش همبستگی صورت گرفت و مطالعه روی دانش‌آموزان 10 تا 16 ساله ساکن استان گیلان انجام شد. تعداد 300 دانش‌آموز (139 دختر و 161 پسر با میانگین سنی ​​23/13 سال) با استفاده از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. روایی پرسش‌نامه از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و روایی ملاکی هم‌زمان بررسی شد. پایایی پرسش‌نامه نیز با استفاده از روش‌های آلفای کرونباخ و بازآزمایی بررسی شد. اعتبار صوری و محتوایی پرسش‌نامه CCBQ به تأیید استادان روان‌شناسی رسید. داده‌ها با استفاده از نگارش 22 نرم‌افزار SPSS و نگارش 16 نرم‌افزار AMOS تجزیه‌و‌تحلیل شدند. یافته ها تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از مؤلفه‌های اصلی و چرخش واریماکس نشان داد که درنهایت، 41 سؤال اندازه‌گیری مقابله‌ای سه عاملی شامل انحراف از مشکل، کنارآمدن با مشکل برای بهبود مسئله و کنارآمدن ویرانگر، بیش از 9/60 درصد از کل واریانس‌ها را تبیین می‌کنند. روایی هم‌گرایی پرسش‌نامه، ارتباط رضایت‌بخش بین نمره کل ابعاد را نشان داد. برای تعیین اعتبار هم‌زمان (CCBQ) از اضطراب حالت‌صفت کودکان استفاده شد که نتایج همبستگی معنادار بودند. آلفای کرونباخ و روش آزمون مجدد برای کل مقیاس بین 74/0 تا 91/0 بود. ارزیابی این آزمون، قابلیت اطمینان قوی و اعتبار اولیه مناسب را نشان ‌داد. نتیجه گیری بر اساس نتایج به‌دست آمده از تحلیل روایی و پایایی پرسش‌نامه رفتار مقابله‌ای کودکان، این ابزار اعتمادپذیر و معتبر است و می‌تواند رفتارهای مقابله با مشکلات هیجانی کودکان و نوجوانان جامعه ایرانی را بررسی کند، اما باید مطالعات آینده در جمعیت بالینی هم انجام گیرند. LA eng UL http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2461-fa.html M3 10.29252/nirp.ijpcp.23.4.494 ER -