TY - JOUR T1 - Relationship Between Perceived Parenting Styles and Identity Styles With Intensity of Depression in Adolescents TT - ارتباط بین ابعاد فرزندپروری ادراکشده و سبکهای هویتی با شدت افسردگی در نوجوانان JF - ijpcp JO - ijpcp VL - 22 IS - 4 UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2677-fa.html Y1 - 2017 SP - 292 EP - 299 KW - Parenting KW - Identity KW - Depressive KW - Adolescent N2 - هدف :پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد فرزندپروری ادراک‌شده و سبک‌های هویتی با شدت افسردگی نوجوانان انجام شده است. روش  :در این پژوهش دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان‌های استان تهران در قالب یک طرح همبستگی به شیوه مقطعی، 200 نفر از نوجوانان با سن 14 تا 18 سال به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد به مقیاس‌های افسردگی بک-2(BDI-II) و سیاهه سبک هویتی(ISI) و ابعاد فرزندپروری ادراک‌شده ((PSQ) ) پاسخ دهند. برای تحلیل آماری داده‌ها از از نرم افزار SPSS نسخه 20 و همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد ابعاد فرزندپروری ادراک‌شده و سبک‌های هویتی با شدت افسردگی در نوجوانان رابطه معناداری دارد. به‌طوری‌که متغیرهای پیش‌بین تعهد هویت و بُعد فرزندپروری پذیرش یا طرد و بُعد فرزندپروری کنترل آزادی با ضریب همبستگی 50/0 در ارتباط با شدت افسردگی در نوجوانان توانست در مجموع 25/0 از واریانس شدت افسردگی نوجوانان را تبیین کند (25/0=R2). نتیجه گیری: به نظر می‌رسد تعهد هویت و سبک فرزندپروری مبتنی بر پذیرش والدین دو متغیر مهم در پیشگیری از افسردگی در نوجوانان است. از آنجا که شیوه‌های فرزندپروری و ارتباط والد و نوجوان مهارتی قابل آموزش است و آسیب‌های ناشی از افسردگی در نوجوانان نیز بسیار زیاد است، توجه به آموزش این موضوع در سطح کاربردی اهمیت خاصی دارد. M3 10.18869/nirp.ijpcp.22.4.292 ER -