TY - JOUR T1 - Normalization and Examining Psychometric Properties of Online Game Addiction Inventory-Persian Version TT - هنجاریابی و بررسی وی‍‍ژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه اعتیاد به بازی‌های آنلاین JF - ijpcp JO - ijpcp VL - 21 IS - 4 UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2525-fa.html Y1 - 2016 SP - 351 EP - 361 KW - online game addiction KW - Young Internet Addiction Inventory KW - exploratory factor analysis KW - psychometric properties N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و بررسی ویژگی­های روان­سنجی پرسش­نامه اعتیاد به بازی­های آنلاین در دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش: به‌منظور هنجاریابی، پرسشنامه به روش ترجمه و ترجمه معکوس آماده‌سازی شدو از بین کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 93-92، 300 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. این افراد پرسش­نامه اعتیاد به بازی­های آنلاین و پرسش­نامه اعتیاد اینترنتی یانگ را تکمیل کردند. برای بررسی همسانی درونی سؤالات پرسش نامه اعتیاد به بازی­های آنلاین از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت بررسی روایی ابزار، روایی سازه، روایی ملاک و روایی همگرا محاسبه گردید. یافته­ها: ضریب­آلفای­کرونباخ برای این پرسش­نامه 95/0 به دست آمد. برای احراز روایی سازه، تحلیل عاملی به روش تحلیل مؤلفه­های اصلی با چرخش واریمکس دو عامل را پیشنهاد نمود که به ترتیب مشکلات اجتماعی و خلقی و اختلال در عملکرد تحصیلی و شغلی بودند. این دو عامل 57 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. نتایج آزمون t نمونه­های مستقل، نشان داد که بین دو گروه افراد معتاد و غیرمعتاد به بازی­های آنلاین، تفاوت معنی­داری در میانگین نمرات پرسش­نامه اعتیاد به بازی­های آنلاین وجود دارد. جهت بررسی روایی همگرا، پرسش نامه اعتیاد به بازی­های آنلاین و پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ به طور همزمان اجرا شد و ضریب همبستگی 7/0 به دست آمد. نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه حاکی از ویژگی­های روان­سنجی مطلوب پرسش­نامه اعتیاد به بازی­های آنلاین است. بنابراین می­توان از این ابزار جهت بررسی اعتیاد به بازی­های آنلاین در ایران استفاده کرد. M3 ER -