AU - Shahim, S. TI - Standardization of Social Skills Rating System for Preschool Children PT - JOURNAL ARTICLE TA - ijpcp JN - ijpcp VO - 11 VI - 2 IP - 2 4099 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-70-fa.html 4100 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-70-fa.pdf SO - ijpcp 2 AB  - مقدمه:مقیاس روش درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی (SSRS) از ابزارهای مهم بررسی مهارت‌های اجتماعی در کودکان است. هدف از اجرای این پژوهش هنجاریابی مقیاس SSRS برای کودکان پیش‌دبستانی در شهر شیراز بود. مواد و روش‌کار:پس از ترجمه و انطباق مقیاس یادشده، 700 کودک (350 پسر و 350 دختر) 3 تا 5/6 ساله را پدران و مادران و مربیان به‌کمک فرم ویژه‌ی کودکان پیش دبستانی مقیاس SSRS  ارزیابی نمودند. نمرات آنان به نمرات تراز شده با میانگین 100 و انحراف معیار 15 تبدیل شد و جداول تبدیل نمرات خام به نمرات تراز شده فراهم آمد. به‌منظور بررسی روایی مقیاس از چند شاخص استفاده شد. روایی سازه به‌کمک روش تحلیل عامل بررسی شد. داده‌ها به‌کمک آزمون‌های آماری t ، تحلیل واریانس و ضریب همبستگی تحلیل گردید. یافته‌ها:تفاوت معنی‌دار بین گروه‌های مختلف برپایه‌ی میزان تحصیلات والدین و سن به‌دست نیامد. به‌بیان دیگر مقیاس برای گروه‌های سنی و اقتصادی- اجتماعی گوناگون دارای سوگیری نبود. پایایی مقیاس با بهره‌گیری از چند روش، محاسبه شد و مطلوب بود. تحلیل عوامل نیز نشان‌دهنده‌ی روایی آن بود. هم‌چنین تفاوت میانگین نمرات دختران و پسران در بخش مهارت‌های اجتماعی و مشکلات رفتاری معنی‌دار نبود.نتیجه‌گیری:نمره‌های ترازشده‌ی این آزمون، امکان مقایسه‌ی مهارت‌های اجتماعی را در گروه‌های سنی کودکان پیش‌دبستانی فراهم می‌کند.  CP - IRAN IN - LG - eng PB - ijpcp PG - 176 PT - Original Research YR - 2005