AU - Hosseinaei, Ali AU - Ahadi, Hassan AU - Fata, Ladan AU - Heidarei, , Alireza AU - Mazaheri, Mohamad Mehdi TI - Effects of Group Acceptance and Commitment Therapy (ACT)-Based Training on Job Stress and Burnout PT - JOURNAL ARTICLE TA - ijpcp JN - ijpcp VO - 19 VI - 2 IP - 2 4099 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2038-fa.html 4100 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2038-fa.pdf SO - ijpcp 2 AB  - هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر بود. روش: تعداد 96 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس برای شرکت در پژوهش نام‌نویسی کردند و به‌طور تصادفی، به سه گروه آزمایش، گفت‌وگو و شاهد اختصاص یافتند. گروه آزمایش در چهار جلسه 5/1 ساعته آموزش گروهی مبتنی بر ACT، با استفاده از الگوی باند و هیس، شرکت کرد. در گروه گفت‌وگو، آزمودنی‌ها در چهار جلسه 5/1 ساعته درباره تغذیه و ورزش (نامربوط به موضوع اصلی مورد پژوهش) آموزش دیدند. گروه سوم هیچ آموزشی ندید. سه ماه پس از آموزش اصلی، در مرحله پی‌گیری گروه‌های آزمایش و گفت‌وگو دو جلسه 5/1 ساعته را گذراندند. در این جلسه‌ها نیز همان مطالب قبلی مرور و تمرین شد. آزمودنی‌ها پیش و پس از مداخله‌ها و در مرحله پی‌گیری به پرسش‌نامه‌های استرس شغلی اسیپو (OOSI) و فرسودگی شغلی ماسلاخ و جکسون (MJJBI) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر استفاده شد. یافته‌ها: آموزش گروهی مبتنی بر ACT، افزون بر کاهش نمره کلی استرس شغلی (001/0p CP - IRAN IN - Khouzestan Science and Research branch, Islamic Azad University, Khouzestan, Iran, IR. LG - eng PB - ijpcp PG - 109 PT - Original Research YR - 2013