TY - JOUR JF - ijpcp JO - IJPCP VL - 19 IS - 1 PY - 2013 Y1 - 2013/5/01 TI - Effect of Kata Training on Stereotypic Behaviors in Three Boys with Asperger Syndrome TT - تأثیر تمرین کاتا در کاهش رفتارهای کلیشه‌ای سه پسر مبتلا به نشانگان آسپرگر N2 - هدف : هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرین کاتا بر کاهش رفتارهای کلیشه ­ ای در نشانگان آسپرگر بود. روش : در پژوهش تک‌آزمودنی حاضر، سه پسر مبتلا به نشانگان آسپرگر به‌مدت 12 هفته تحت آموزش کاتای هیان شودان قرار گرفتند. با کاربرد طرح خط پایه چندگانه برای آزمودنی‌ها در یک شیوه زمانی پلکانی، تغییر در شدت رفتارهای کلیشه ­ ای در طول مداخله و یک ماه پس از پایان مداخله، در توالی­های یک هفته­ای بررسی شد. برای گردآوری داده‌ها مقیاس رتبه­بندی اوتیسم گیلیام- ویرایش دوم ( GARS-SE ) به‌کار رفت. برای تجزیه و تحلیل داده­ها،‌ پس از رسم نمودار و محفظه ثبات و روند برای نمودارها، با کاربرد روش تحلیل درون موقعیتی و میان موقعیتی، اثربخشی متغیر مستقل بر متغیر وابسته بررسی شد. یافته­ها : مداخله­ در مورد هر سه آزمودنی اثر بخش بود (با PND 33/83 درصد برای آزمودنی اول و دوم و 67/91 درصد برای آزمودنی سوم) و این کاهش یک ماه پس از مداخله پایدار ماند. نتیجه­گیری : آموزش طولانی‌مدت کاتا به کاهش پایدار رفتارهای کلیشه‌ای سه کودک مبتلا به نشانگان آسپرگر منجر شد، ولی برای اعتماد به یافته‌ها به طرح‌‌های تجربی با تعداد بیشتری آزمودنی نیاز است. SP - 54 EP - 64 AU - Bahrami, Fatimah AU - Movahedi, Ahmadreza AU - Marandi, Sayed Mohammad AU - Abedi, Ahmad AD - University of Isfahan KW - karate; Asperger syndrome; stereotypic behavior UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2016-fa.html ER -