TY - JOUR T1 - A comparison of Neurological functioning of children with specific learning disabilities and normal children TT - کارکرد عصب‏شناختی کودکان دارای نارسائیهای ویژه یادگیری و مقایسه آن با کودکان عادی JF - ijpcp JO - ijpcp VL - 7 IS - 1 UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1971-fa.html Y1 - 2001 SP - 85 EP - 92 N2 - هدف: در این پژوهش مهارتهای حرکتی و شیوه کارکرد سیستم عصبی کودک مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجا که‏ ابتدایی‏ترین پاسخهای رفتاری کودک از نوع حرکتی است و حرکت از فعالیتهای بازتابی آغاز گردیده، با رشد و تکامل دستگاه‏ اعصاب مرکزی پیچیده‏تر شده و به مراکز بالاتر عصبی مرتبط می‏شود، بررسی وضعیت حرکتی کودک،ما را از شیوه کارکرد عصبی او آگاه خواهد نمود.روش: در این بررسی چگونگی عملکرد سیستم عصبی 20 نفر دانش‏آموزان پسر دارای‏ نارساییهای ویژه یادگیری ریاضیات و 20 نفر دانش‏آموزان عادی پسر پایه‏های سوم و چهارم ابتدایی شهر تهران به کمک‏ آزمون هوشی ریون کودکان، آزمون تشخیص اختلالات یادگیری ریاضیات و آزمون رشد حرکتی لینکلن- اوزرتسکی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. داده‏های پژوهش به کمک ضریب همبستگی و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که عملکرد مهارتهای حرکتی کلی دانش‏آموزان عادی بهتر از دانش‏آموزان دارای‏ مشکلات یادگیری در ریاضیات است. همچنین مهارتهای حرکتی درشت و ظریف و هماهنگی حرکتی، سرعت حرکتی و تعادل ایستای دانش‏آموزان عادی بهتر از مهارتهای یاد شده در دانش‏آموزان دارای مشکلات یادگیری در ریاضیات بوده است M3 ER -