%0 Journal Article %A Nik-Azin, Amir %A Naeinian, Mohamad Reza %A Shairi, Mohamad Reza %T Validity and Reliability of Health Related Quality of Life Questionnaire “KIDSCREEN-27” in a Sample of Iranian Students %J Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology %V 18 %N 4 %U http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1937-fa.html %R %D 2013 %K KIDSCREEN Health related quality of life questionnaire, adolescents, validity, reliability, %X هدف: هدف پژوهش حاضر وارسی مقدماتی روایی و پایایی نسخه 27گویه‌ای پرسش‌نامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کیداسکرین در نمونه‌ای از دانش‌آموزان ایرانی بود. روش: 551 دانش‌آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر یزد با دامنه سنی 19-11 سال با استفاده از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. پرسش‌نامه پس از اجرای مقدماتی و انجام مصاحبه شناختی روی نمونه اصلی اجرا شد. افزون بر نسخه خودسنجی کیداسکرین 27گویه­ای، نسخه چهارم پرسش­نامه کیفیت زندگی بیماری­های کودکان، مقیاس­های مرکزی عام (PedsQL)، نسخه 28گویه­ای پرسش­نامه سلامت عمومی (GHQ-28)، شاخص بهزیستی شخصی، نسخه دانش­آموزان (PWI-SC)، مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی دانش­آموزان (MSLSS)، پرسش‌نامه عزت نفس کوپر اسمیت (CSSEI)، پرسش­نامه نقاط قوت و ضعف (SDQ) و پرسش­نامه ویژگی‌های اجتماعی- اقتصادی اجرا شد. روایی کیداسکرین به روش‌های تحلیل روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی و افتراقی) و هم‌گرا و واگرا و پایایی به روش‌های آلفای کرونباخ و بازآزمایی (با فاصله دو هفته) بررسی شد. یافته‌ها: اثر کف برای ابعاد بهزیستی روان‌شناختی، حمایت اجتماعی و هم‌سالان و ارتباط با پدر و مادر و خودمختاری و اثر سقف برای تمام ابعاد مشاهده شد که از میزان قابل توجهی برخوردار نبود. یافته‌های تحلیل عاملی تأییدی حاکی از برازندگی مناسب مدل با داده‌ها بود. بررسی روایی هم‌گرا و واگرا نشان داد همبستگی میان ابعاد کیداسکرین، جز بُعد حمایت اجتماعی و هم‌سالان، با ابعاد مشابه در سایر پرسش‌نامه‌ها که ساختارهای مشابهی را می‌سنجیدند، در حد متوسط و قوی بود (01/0p %> http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1937-fa.pdf %P 310-321 %& 310 %! Validity and Reliability of Health Related Quality of Life Questionnaire “KIDSCREEN-27” in a Sample of Iranian Students %9 Original Research %L A-10-1-652 %+ Shahed University %G eng %@ 1735-4315 %[ 2013