AU - Rahimian Boogar, Isaac AU - Habibi, Mojtaba TI - Sensitivity, Specificity and Cutoff Point of the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised in Diagnosis of Learning Disorders PT - JOURNAL ARTICLE TA - ijpcp JN - ijpcp VO - 18 VI - 3 IP - 3 4099 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1890-fa.html 4100 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1890-fa.pdf SO - ijpcp 3 AB  - هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین حساسیت، ویژگی و نقطه برش مقیاس تجدیدنظرشده هوشی وکسلر کودکان (WISC-R) در تشخیص اختلال­های یادگیری بود. روش: در یک طرح توصیفی- مقطعی با نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای از پایه­های سوم تا پنجم دبستان­های استان سمنان، 45 دانش­آموز مبتلا به اختلال­های یادگیری و 45 دانش­آموز سالم به پرسش­نامه­های داده­های جمعیت­شناختی، WISC-R و فهرست تشخیصی اختلال­های یادگیری بر پایه DSM-IV-TR پاسخ دادند. داده­ها با کاربرد منحنی ROC تحلیل شدند. یافته­ها: یافته­ها نشان داد نمره کل 89 با حساسیت 1/71 درصد و ویژگی 6/95 می­تواند دو گروه مبتلا و سالم را در 1/94 درصد موارد تمیز دهد (05/0>p). در دو بخش کلامی و غیرکلامی نیز به­ترتیب نمره 44 با حساسیت 4/84 درصد و ویژگی 7/86 درصد و نمره 44 با حساسیت 4/44 درصد و ویژگی 3/93 درصد می­تواند دو گروه را به­ترتیب در 4/86 درصد و 87 درصد موارد تمیز دهد (05/0>p). نتیجه­گیری: مقیاس WISC-R با نقاط برش مشخص، دارای قابلیت به‌کارگیری در تشخیص کودکان مبتلا به اختلال­های یادگیری است. CP - IRAN IN - Faculty of Psychological and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran, IR. Fax: +98232-3626888 LG - eng PB - ijpcp PG - 195 PT - Original Research YR - 2012