%0 Journal Article %A Fata, L. %A Birashk, B. %A Atefvahid, M. K. %A Dabson, K. S. %T Meaning Assignment Structures/ Schema, Emotional States and Cognitive Processing of Emotional Information: Comparing Two Conceptual Frameworks %J Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology %V 11 %N 3 %U http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-62-fa.html %R %D 2005 %K Key words: cognitive theory of schema, associative network theory, triple model of anxiety and depression, anxiety, depression, memory, %X  مقدمه: این پژوهش به‌منظور تعیین نقش طرحواره‌ها، حالت‌های هیجانی زودگذر و تعامل آنها در حافظه کلمات هیجانی و هم‌چنین آزمودن فرضیه توصیفی ”اختصاصی بودن“ در نظریه شناختی انجام شده است.مواد و روش‌کار: 150 آزمودنی در 5 گروه 30 نفری که بر پایه ابتلا یا عدم ابتلا به افسردگی و اضطراب بالینی و پیش‌بالینی و نیز داشتن یا نداشتن طرحواره‌های ناکارآمد، انتخاب شده بودند، در یک طرح اندازه‌گیری مکرر مورد القای چهار حالت هیجانی مختلف قرار گرفته، سپس حافظه آنها در مورد ویژگی‌های خود- ارجاع دارای چهار بار هیجانی مختلف اندازه‌گیری شد.یافته‌ها:یافته‌‌‌های این پژوهش نشان‌دهنده تأثیر گروه آزمایشی و القای هیجان در حافظه کلمات دارای بار هیجانی و نیز نشان‌دهنده اثر تشدید کننده حالت هیجانی در تلفیق با گروه آزمایشی در زمینه ایجاد سوی‌مندی حافظه بود.نتیجه‌گیری:این بررسی نشان داد که هم طرحواره‌ها و هم شرایط هیجانی وابسته به موقعیت می‌توانند سوی‌مندی حافظه را ایجاد نمایند. یافته‌های پژوهش حاضر هم با  نظریه شبکه پیوندی و هم با نظریه ساختار‌های معناگذار طرحواره هم‌سو است، هر چند که فرضیه توصیفی اختصاصی بودن را کاملاً تأیید نکرده، شواهدی از وجود سوی‌مندی حافظه در افراد بهنجار و فاقد طرحواره‌های ناکارآمد نیز به‌دست می‌دهد. %> http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-62-fa.pdf %P 312-326 %& 312 %! %9 Original Research %L A-10-1-62 %+ %G eng %@ 1735-4315 %[ 2005