RT - Journal Article T1 - Assessing the Relationship Between Verbal and Mathematical Skills JF - ijpcp YR - 2000 JO - ijpcp VO - 5 IS - 4 UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1788-fa.html SP - 43 EP - 51 AB - هدف: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان توانایی کلامی و توانایی ریاضی انجام شده است. روش: جامعه‏ پژوهش را کودکان 5 و 6 ساله مهدکودکهای منطقه شرق بهزیستی استان تهران تشکیل داده‏اند. از میان کودکان جامعه مورد بررسی، پس از انجام آزمون هوش بر روی 218 کودک، 120 نفر به روش نمونه‏گیری در دسترس انتخاب شدند. این افراد دارای بهره هوشی 110-90 بوده‏اند. ابزار پژوهش را یک آزمون ریاضی و آزمون طبقه‏بندی کلامی تشکیل داده‏اند. داده‏های‏ پژوهش به کمک روشهای آمار توصیفی و ضریب همبستگی تحلیل و ارائه گردید. یافته‏ها: یافته‏های این پژوهش نشان داد میان توانایی کلامی و توانایی ریاضی، ارتباط مستقیم و معنی‏داری وجود دارد. همچنین این پژوهش در بررسی تفاوت میان‏ میانگین نمرات آزمون کلامی و آزمون ریاضی دختران و میانگین نمرات آزمون کلامی و آزمون ریاضی پسران، این تفاوت را معنی‏دار نشان نداد. افزون بر این، تفاوت میان میانگین توانایی کلامی و ریاضی 5 ساله‏ها و 6 ساله‏ها،معنی‏دار نبود. در توانایی طبقه‏بندی کلامی نیز، گرچه کودکان در همه موارد از انتزاع مقوله‏ای استفاده نمی‏کنند، ولی مواردی از این جداسازی، در آنان دیده می‏شود. LA eng UL http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1788-fa.html M3 ER -