TI - Efficacy of Problem Solving Skills Education for High School Girl Students Aggression Reduction PT - JOURNAL ARTICLE TA - ijpcp JN - ijpcp VO - 11 VI - 4 IP - 4 4099 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-54-fa.html 4100 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-54-fa.pdf SO - ijpcp 4 AB  - مقاله علمی کوتاهچکیده مقدمه:این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت حل مسأله بر کاهش پرخاشگری دختران دانش‌آموز انجام شده است. روش‌:این بررسی بر روی 120 دانش‌آموز دختر دوم دبیرستان در دو گروه آزمایشی و دو گروه گواه (هر گروه 30 نفر) با بهره‌گیری از آزمون تفکر منظم و معطوف به هدف، مقیاس انحراف شخصیت و یک پرسش‌نامه ویژگی‌های جمعیت‌شناختی اجرا شد. دو گروه آزمایشی طی 10 جلسه در مدت دو ماه از آموزش مهارت حل مسأله برخوردار شدند. داده‌های پژوهش به‌کمک تحلیل واریانس و آزمون آماری t تحلیل گردیدند. یافته‌ها:نتایج نشان داد که میانگین نمره‌های پرخاشگری پس‌آزمون گروه اول آزمایشی نسبت به میانگین نمره‌های پیش‌آزمون همان گروه کاهش یافته است. هم‌چنین کاهش آشکاری بین واریانس گروه‌های اول و دوم پس از آموزش گروه‌های گواه دیده شد.  نتیجه‌گیری: آموزش مهارت حل مسأله، پرخاشگری دختران را کاهش می‌دهد.  CP - IRAN IN - LG - eng PB - ijpcp PG - 467 PT - Original Research YR - 2006