RT - Journal Article T1 - Meta-analysis of the Effectiveness of Cognitive-Behavior Interventions JF - ijpcp YR - 2012 JO - ijpcp VO - 18 IS - 1 UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1507-fa.html SP - 3 EP - 12 K1 - meta-analysis K1 - cognitive-behavior treatment K1 - test anxiety AB - هدف: هدف فراتحلیل حاضر بررسی میزان اثربخشی مداخلات شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان در ایران بود. روش: 23 پژوهش مورد قبول از نظر روش­شناختی، فراتحلیل شدند. گردآوری داده­ها با کاربرد سیاهه تحلیل محتوا انجام شد. اندازه اثر هر پژوهش به­صورت دستی محاسبه شد. یافته‌ها: اندازه اثر مداخلات شناختی- رفتاری برای نشانه‌های اضطراب امتحان، 66/2 (001/0≥p) و هماهنگ با جدول کوهن، بالا بود. نتیجه­گیری: مداخلات شناختی- رفتاری، درمانی مناسب برای اضطراب امتحان است. LA eng UL http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1507-fa.html M3 ER -