AU - Aghaie, Elham AU - Abedi, Ahmad AU - Jamali Paghale, Somaye TI - Meta-analysis of the Effectiveness of Cognitive-Behavior Interventions PT - JOURNAL ARTICLE TA - ijpcp JN - ijpcp VO - 18 VI - 1 IP - 1 4099 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1507-fa.html 4100 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1507-fa.pdf SO - ijpcp 1 AB  - هدف: هدف فراتحلیل حاضر بررسی میزان اثربخشی مداخلات شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان در ایران بود. روش: 23 پژوهش مورد قبول از نظر روش­شناختی، فراتحلیل شدند. گردآوری داده­ها با کاربرد سیاهه تحلیل محتوا انجام شد. اندازه اثر هر پژوهش به­صورت دستی محاسبه شد. یافته‌ها: اندازه اثر مداخلات شناختی- رفتاری برای نشانه‌های اضطراب امتحان، 66/2 (001/0≥p) و هماهنگ با جدول کوهن، بالا بود. نتیجه­گیری: مداخلات شناختی- رفتاری، درمانی مناسب برای اضطراب امتحان است. CP - IRAN IN - Isfahan, Hezar Jarib St., Esfahan University. Fax:+9864-23253407 LG - eng PB - ijpcp PG - 3 PT - Meta-analysis YR - 2012