%0 Journal Article %A Azizian, M. %A Abedi, M.R. %T Construction and Standardization of Reading Level Diagnostic Test for Third Grade Primary School Children %J Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology %V 11 %N 4 %U http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-42-fa.html %R %D 2006 %K Keywords: standardization, reading level diagnostic test, reading, %X  چکیدهمقدمه:تشخیص زودهنگام دانش‌آموزان نارساخوان نقش مهمی در پیش‌گیری از پیامدهای زیانبار آن دارد. این پژوهش با هدف ساخت، هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی آزمون تشخیصی سطح خواندن برای دانش آموزان پایه سوم دبستان شهر اصفهان انجام شد. روش:در این پژوهش 569 دانش‌آموز پایه سوم دبستان که به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند، بررسی شدند. آزمون تشخیصی سطح خواندن با 8 خرده‌آزمون و در سه زمینه درست خواندن، درک مطلب و آگاهی‌های واج‌شناختی، مهارت خواندن دانش‌آموزان را ارزیابی می‌کند. ابتدا آزمون در یک بررسی راهنما از نظر شاخص‌های روان‌سنجی تحلیل و اصلاح شد. سپس برای بررسی روایی آن، شیوه‌های بررسی همبستگی نمره‌های آزمون با معدل تحصیلی و هوشبهر، همبستگی نمره‌های خرده‌آزمون‌ها با یکدیگر، بررسی روند تغییر نمره‌های آزمون با بالارفتن پایه تحصیلی و بررسی تفاوت نمره‌های آزمون در دو گروه نارساخوان و عادی به‌‌کار برده شد و پایایی آن به روش بازآزمایی بررسی گردید. یافته‌ها:بهترین خرده‌آزمون‌ها از نظر روایی به‌ترتیب شامل روخوانی، تکمیل جملات و تجانس می باشد و خرده‌آزمون‌های درک مطلب 1 ودرک مطلب 2 به‌ترتیب به‌عنوان ضعیف‌ترین خرده‌آزمون‌ها مشخص گردیدند. در بررسی پایایی خرده‌آزمون‌ها نیز خرده‌آزمون روخوانی از بیشترین و درک مطلب 1 از کمترین میزان پایایی برخوردار بود. نتیجه‌گیری: آزمون تشخیصی سطح خواندن، ابزار مناسبی برای ارزیابی مهارت خواندن دانش‌آموزان پایه سوم دبستان است.  %> http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-42-fa.pdf %P 379-387 %& 379 %! %9 Original Research %L A-10-1-42 %+ %G eng %@ 1735-4315 %[ 2006