TY - JOUR T1 - Predictors of Obsessive-compulsive Symptoms in Students TT - پیش‌بینی‌کننده‌های علایم وسواسی- اجباری در دانشجویان JF - ijpcp JO - ijpcp VL - 15 IS - 3 UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-826-fa.html Y1 - 2009 SP - 274 EP - 284 KW - obsessive-compulsive disorder; responsibility; students N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی برخی از پیش­بینی­کننده­های علایم وسواسی- اجباری بود. در این پژوهش ارتباط متغیرهای شناختی (مسئولیت­پذیری، کمال­گرایی)، سرشتی (بازداری رفتاری) و هیجانی (اضطراب، افسردگی، استرس) با علایم وسواسی- اجباری در دانشجویان بررسی شد. روش: در یک بررسی همبستگی، 400 دانشجوی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران که به روش خوشه‌ای نمونه­گیری شده بودند، به‌کمک پرسش‌نامه وسواسی اجباری- بازنگری­شده، مقیاس نگرش مسئولیت، مقیاس کمال­گرایی اهواز و مقیاس اضطراب، افسردگی و استرس ارزیابی شدند. یافته­ها: در الگوی به‌دست‌آمده از تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام، مسئولیت­پذیری، کمال­گرایی، استرس، بازداری رفتاری و اضطراب به­عنوان پیش­بینی‌کننده وارد الگو شدند و افسردگی از الگوی رگرسیون خارج شد. پیش­بینی­کننده­ها، وزن­های گوناگونی را به خود اختصاص دادند. فرمول پیش­بینی برای علایم وسواسی- اجباری در دانشجویان گزارش شد. نتیجه­گیری: به­جز متغیرهای شناختی و هیجانی، رابطه بازداری رفتاری با علایم وسواسی- اجباری تأیید شد. M3 ER -