AU - Ashouri, Ahmad AU - Torkman Malayeri, Mehdi AU - Fadaee, Zahra TI - The Effectiveness of Assertive Training Group Therapy in Decreasing Aggression and Improving Academic Achievement in High School Students PT - JOURNAL ARTICLE TA - ijpcp JN - ijpcp VO - 14 VI - 4 IP - 4 4099 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-608-fa.html 4100 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-608-fa.pdf SO - ijpcp 4 AB  - چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه‌درمانی متمرکز بر ابراز وجود در کاهش پرخاشگری و بهبود پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز انجام شده است. روش: در یک بررسی آزمایشی، از میان 125 نفر به‌کمک پرسش‌نامه پرخاشگری (AGQ) و مصاحبه تشخیصی، 32 نفر گزینش شده و به‌تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. هم‌چنین از میان دانش‌آموزان عادی همان دبیرستان‌ها و کلاس‌ها به‌تصادف 32 نفر به‌عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. سپس روش مداخله گروهی ابراز وجود در 12 جلسه 90 دقیقه‌ای در مورد گروه آزمایش انجام شد و دو گروه عادی و پرخاشگر، درمانی دریافت نکردند. هر سه گروه پس از پایان دوره مداخله به پرسش‌نامه‌های پژوهش پاسخ دادند. داده‌های به‌دست‌آمده به‌کمک آزمون‌های آماری t، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شدند. یافته‌ها: تحلیل واریانس در مرحله پس‌آزمون در سه گروه از نظر متغیرهای پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی (01/0p CP - IRAN IN - Tehran Psychiatric Institute and Mental Health Research Centre, Shahid Mansoori Alley, Niayesh St., Sattarkhan Ave., Tehran, Iran, IR. Fax: +9821-66506853 LG - eng PB - ijpcp PG - 389 PT - Original Research YR - 2009