TY - JOUR JF - ijpcp JO - IJPCP VL - 14 IS - 3 PY - 2008 Y1 - 2008/11/01 TI - The Psychometric Properties of the Brief Fear of Negative Evaluation Scale TT - ویژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی N2 - هدف: این پژوهش با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (FNES-B) در یک نمونه غیربالینی از دانش‌آموزان انجام شده است. روش: 325 دانش‌آموز (143 پسر و 182 دختر) که به روش چندمرحله‌ای- تصادفی، انتخاب شده بودند، به فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی و پرسش‌نامه تنیدگی ناشی از انتظارات تحصیلی پاسخ دادند. در این پژوهش، برای تعیین روایی عاملی FNES-B، تحلیل عامل تأییدی و برای بررسی همسانی درونی آن ضرایب آلفای کرونباخ به‌کار برده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان دادند، در حالی‌که الگوی تک‌عاملی FNES-B برازش قابل قبولی با داده‌ها دارد، الگوی دوعاملی آن (شامل پرسش‌های نمره‌گذاری مثبت و معکوس) برازش بهتری با داده‌ها به‌دست داد. داده‌ها هم‌چنین پایایی نمرات  FNES-B را تأیید نمودند. به بیان دیگر، همسانی درونی برای عامل نمره‌گذاری‌شده مثبت (87/0=α) و برای مقیاس کامل FNES-B (84/0=α) خوب و برای عامل نمره‌گذاری‌شده منفی (47/0=α) قابل قبول بود. نمرات FNES-B با نمرات پرسش‌نامه تنیدگی ناشی از انتظارات تحصیلی همبستگی معنی‌دار نشان داد (001/0p SP - 316 EP - 325 AU - Shokri, Omid AU - Geravand, Fariborz AU - Naghsh, Zahra AU - Ali Tarkhan, Reza AU - Paeezi, Maryam AD - KW - social anxiety; Brief Fear of Negative Evaluation Scale; Confirmatory factor analysis; psychometry; reliability; validity UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-574-fa.html ER -