TY - JOUR T1 - The Relationship between Coping Styles and Emotional Intelligence in Students TT - ارتباط سبک‌های مقابله‌ای با هوش هیجانی در دانش‌آموزان JF - ijpcp JO - ijpcp VL - 14 IS - 2 UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-468-fa.html Y1 - 2008 SP - 176 EP - 183 KW - coping KW - emotional KW - intelligence KW - students N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین ارتباط  سبک‌های مقابله‏ای با هوش هیجانی در دانش‏آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران بود. روش: 420 دانش‏آموز (195 پسر و 225 دختر) از سه منطقه شهر تهران (منطقه‌های یک، شش و 16) و در سه مقطع اول، دوم و سوم راهنمایی که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- چندمرحله‌ای و تصادفی انتخاب شده بودند، دو پرسش‌نامه راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان و هوش هیجانی را تکمیل کردند. داده‌ها به‌کمک ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. یافته‌ها: بین هوش هیجانی و مؤلفه‌های آن با هر یک از سه سبک مقابله‏ای کارآمد، ناکارآمد و رجوع به دیگران (و راهبردهای مقابله‌ای مربوط به این سبک‌ها) ارتباط مثبت معنی‌دار دیده شد (001/0p M3 ER -