TY - JOUR T1 - The Relationship of Behavioral Disorders and Coping Styles and Strategies in Secondary School Students TT - ارتباط اختلال‌های رفتاری سبک‌ها و راهبردهای مقابله‌ای در دانش‌آموزان JF - ijpcp JO - ijpcp VL - 14 IS - 1 UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-413-fa.html Y1 - 2008 SP - 39 EP - 45 KW - behavioral disorders KW - coping styles KW - coping strategies KW - students KW - SDQ N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط اختلال‌های رفتاری، سبک‌‌های مقابله‌ای و راهبردهای مقابله‏ای در دانش‏آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران بود. روش: این بررسی از نوع توصیفی و همبستگی بود. 420 دانش‏آموز (195 پسر و 225 دختر) که از سه منطقه شهر تهران (مناطق یک، شش و 16) به‌تصادف انتخاب شده بودند، دو پرسش‌نامه بررسی مشکلات و نقاط قوت و راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان را تکمیل کردند. داده‌ها به‌کمک آماره همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته‌ها: بین اختلال‌های رفتاری با سبک مقابله‏ کارآمد و سبک مقابله مراجعه به دیگران ارتباط منفی معنی‌دار یافت شد (001/0p M3 ER -