AU - Sepehri, Safoora AU - Latifian, Morteza TI - The Effects of Epistemological Beliefs on Goal Achievement in University Students PT - JOURNAL ARTICLE TA - ijpcp JN - ijpcp VO - 13 VI - 4 IP - 4 4099 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-359-fa.html 4100 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-359-fa.pdf SO - ijpcp 4 AB  - هدف: از آن‌جا که باورهای شناخت‌شناسی افراد می‌توانند پایه تبیین موضوع‌های مهم تربیتی از جمله هدف‌های پیشرفت تحصیلی باشند، پژوهش حاضر به بررسی اثر باورهای شناخت‌شناسی بر هدف‌های پیشرفت پرداخته است. روش: در یک بررسی مقطعی باورهای شناخت‌شناسی بر پایه نظریه شومر و هدف‌های پیشرفت بر پایه الگوی الیوت و مک‌گرگور بررسی شدند. آزمودنی‌های پژوهش 387 نفر (234 دختر، 153 پسر) از دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه شیراز بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی انتخاب و به‌کمک پرسش‌نامه هدف‌های پیشرفت و پرسش‌نامه باورهای شناخت‌شناسی بررسی شدند. داده‌ها به روش رگرسیون چندمتغیره به‌شیوه هم‌زمان تحلیل شدند.یافته‌ها: باور یادگیری سریع پیش‌بینی‌کنندهمنفی هدف‌های تسلط- عملکردی، تسلط- اجتنابی و عملکرد- رویکردی بود (001/0p CP - IRAN IN - LG - eng PB - ijpcp PG - 385 PT - Original Research YR - 2008