%0 Journal Article %A Shahim, Sima %A Yousefi, Farideh %A Ghanbari, Mahboobeh %T Psychometric Characteristics of Quay-Peterson Revised Behavior Problem Checklist %J Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology %V 13 %N 4 %U http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-355-fa.html %R %D 2008 %K behavior problems in children, Quay-Peterson Revised Behavior Problem Checklist, validity, reliability, %X هدف: هدف این پژوهش بررسی ویژگی‌های روانسنجی چک‌لیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون بود.روش: این بررسی از نوع آزمون‌سازی است و در آن 458 دانش‌آموز (255 پسر و 203 دختر) دبستانی که از نواحی چهارگانه آموزشی شیراز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی انتخاب شده بودند، به کمک چک‌لیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون بررسی شدند.یافته‌ها: روایی چک‌لیست به روش همبستگی گویه‌ها با نمره کل، تحلیل عوامل و همبستگی بین نمرات چک‌لیست با نمرات پرسش‌نامه رفتار کودک راتر (88/0) به‌دست آمد و تحلیل عوامل با مؤلفه‌های اصلی و سپس چرخش واریماکس، استخراج چهار عامل با ارزش ویژه بیشتر از یک را در پی داشت که عبارتند از: اختلال سلوک، مشکلات توجه- ناپختگی، پرخاشگری اجتماعی و اضطراب- گوشه‌گیری. پایایی چک‌لیست با روش بازآزمایی برای نمرات کل چک‌لیست 88/0، اختلال سلوک 90/0، مشکلات توجه- ناپختگی 85/0، پرخاشگری اجتماعی 79/0 و اضطراب-گوشه‌گیری 78/0 بود. ضرایب آلفای کرونباخ برای نمرات کل چک‌لیست 98/0 و برای اختلال سلوک 97/0، مشکلات توجه- ناپختگی 97/0، پرخاشگری اجتماعی 82/0 و اضطراب-گوشه‌گیری 85/0 به‌دست آمد.نتیجه‌گیری: چک‌لیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون دارای روایی و پایایی مطلوب برای کاربرد در ایران است.   %> http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-355-fa.pdf %P 350-358 %& 350 %! Psychometric Characteristics of Quay-Peterson Revised Behavior Problem Checklist %9 Original Research %L A-10-1-266 %+ %G eng %@ 1735-4315 %[ 2008