TY - JOUR JF - ijpcp JO - IJPCP VL - 8 IS - 2 PY - 2002 Y1 - 2002/11/01 TI - Comparison of the Worries of Anxious and Normal Children in the Schools of Dashtestan TT - مقایسه نگرانی‏های کودکان مضطرب و عادی در مدارس شهرستان دشتستان N2 - چکیدههدف: هدف از این بررسی مقایسه نگرانی کودکان بهنجار و کودکان بیمار مضطرب شهرستان دشتستان از نظر میزان نگرانی بوده است. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‏های پس رویدادی است.  این بررسی در دو مرحله مقدماتی و اصلی اجرا گردید. نخست در مرحله مقدماتی، پس از بررسی پایایی و روایی ابزارهای پژوهش در مرحله اصلی، اجرای نهایی آزمونها،‌ بر روی آزمودنیهای شرکت کننده انجام گردید و داده‏های بدست آمده با یکدیگر مقایسه شدند. آزمودنیهای بیمار را یک گروه 30 نفری (17 دختر و 13 پسر) و آزمودنیهای بهنجار را یک گروه 50 نفری (26 دختر و 24 پسر) تشکیل می‏دادند. گروهها از نظر سن، جنس و تحصیلات همتاسازی گروهی شدند. سن آزمودنیها از 8 تا 14 سال و تحصیلاتشان از کلاس دوم دبستان تا سوم راهنمایی بود. ابزارهای به کار برده شده عبارت بودند از: سیاهه نگرانی کودکان، پرسشنامه نگرانی کودکان و مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان. یافته‏ها:  این پژوهش نشان داد بین دو گروه کودکان بهنجار و بیمار از نظر شاخص‏های نگرانی تفاوت معنی‏داری وجود دارد و آزمودنی‏های بیمار نسبت به آزمودنی‏های بهنجار نگرانی شدیدتری گزارش کردند. در بررسی تأثیر سن و جنسیت بر شاخص‏های نگرانی، نتایج نشان داد که کودکان بزرگتر اغلب راجع به عملکرد فردی و کودکان کوچکتر راجع به آسیب شخصی نگرانی‏های بیشتری را داشتند و همچنین شمار موارد نگرانی‏های پسران بیش از دختران بود. در بررسی شاخص‏های نگرانی در گروه‏های مختلف بیماران، نتایج نشان داد که بین نوع بیماری و شاخص‏های نگرانی ارتباط معنی داری وجود ندارد. SP - 65 EP - 72 AU - Mofrad, S. AU - Atefvahid, M. K. AU - Bayanzadeh, S. A. AD - KW - worries KW - anxiety KW - cognition KW - children UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-238-fa.html ER -