@ARTICLE{Bahri, author = {Bahri, Narges and Delshad, Ali and Haddizadeh Talasaz, Fatemeh and }, title = {Efficacy of Organized Curriculum for Husbands about Menopause on the Menopausal Depression and Anxiety}, volume = {13}, number = {2}, abstract ={ چکیدههدف:این پژوهش با هدف ارزیابی تأثیر آموزش علایم و عوارض یائسگی به همسران زنان یائسه بر میزان افسردگی و اضطراب زنان در دوران یائسگی انجام شده است. روش: در این کارآزمایی بالینی 102 زن 60-45 ساله به‌تصادف در دو گروه آزمون و گواه جای داده شدند. در ابتدا، هر دو گروه پرسش‌نامه ویژگی‌های فردی، مقیاس افسردگی بک و مقیاس اضطراب اشپیل‌برگر را تکمیل نمودند و سپس همسران افراد گروه آزمون در جلسات آموزش چهره به چهره درباره نشانه‌ها و عوارض یائسگی شرکت کردند. یک ماه بعد دوباره همه آزمودنی‌ها مقیاس‌های افسردگی بک و اضطراب اشپیل‌برگر را تکمیل نمودند. یافته‌ها:میانگین نمره افسردگی و اضطراب آزمودنی‌ها پیش از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنی‌دار نداشت. میانگین نمره افسردگی گروه آزمون پس از مداخله کمتر از گروه گواه بود و دو گروه از این نظر تفاوت آماری معنی‌داری داشتند (05/0p }, URL = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-162-fa.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-162-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, doi = {}, year = {2007} }