%0 Journal Article %A Ghalehbandi, M.F. %A Afkham Ebrahimi, A. %T Personality Patterns in Cosmetic Rhinoplasty Patients %J Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology %V 9 %N 4 %U http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-144-fa.html %R %D 2004 %K personality patterns, rhinoplasty, personality assessment, body image, %X هدف:  این پژوهش با هدف بررسی الگوهای شخصیتی افراد داوطلب جراحی زیبایی بینی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر یک بررسی توصیفی – مقطعی است. آزمودنی‌های پژوهش 30 نفر (24 زن، 6 مرد) درخواست‌کننده‌ی جراحی بینی بودند که به درمانگاه گوش و حلق و بینی بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) مراجعه و برای ارزیابی روان‌شناختی پیش از عمل به بخش روانپزشکی این بیمارستان ارجاع شده بودند. این افراد به‌کمک مصاحبه‌ی بالینی مبتنی بر DSM و آزمون MCMI-II ارزیابی شدند. تحلیل داده‏ها به‌کمک روش‌های آمار توصیفی و آزمون خی‌دو انجام شد. یافته‏ها: فراوانی الگوهای شخصیتی وسواسی- خودشیفته در درخواست‌کنندگان جراحی بینی به‌طور معنی‏داری بیشتر از سایر الگوهای شخصیتی است. نتیجه: درخواست جراحی زیبایی باید به عنوان تعامل عامل‌های روان‌شناختی فردی و تأثیرهای فرهنگی در نظر گرفته شود. بهره‌گیری از  مقیاس‏های هنجاریابی شده در زمینه‌ی تصویر بدنی و شخصیتی برای ارزیابی میزان نارضایتی از تصویر بدنی، از جراحی‏های غیرضروری پیش‌گیری می‌کند.  %> http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-144-fa.pdf %P 4-10 %& 4 %! %9 Original Research %L A-10-1-144 %+ %G eng %@ 1735-4315 %[ 2004