دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1389 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 56-64 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari Z, Steffen Moritz P, Zandi T, Aliakbari Kamrani A, Malyeri S. Psychometric Properties of Persian Version of the Rey Auditory-Verbal Learning Test (RAVLT) among the Elderly. IJPCP. 2010; 16 (1) :56-64
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-919-fa.html
جعفری زهرا، اشتفان‌موریتس فیلیپ، زندی طاهر، علی‌اکبری کامرانی احمد، ملایری سعید. ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی- کلامی ری در سالمندان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1389; 16 (1) :56-64

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-919-fa.html


دكتراي نوروساينس‌‌شناختي، ، E-mail: zjafari@uswr.ac.ir
چکیده:   (8250 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی- کلامی ری (RAVLT) در جمعیت سالمندان بود. روش: 250 سالمند سالم و 100 سالمند مبتلا به دمانس آلزایمر در دامنه سنی 60 تا 80 سال که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای- تصادفی برگزیده شده بودند، بر پایه آزمون معاینه مختصر وضعیت شناختی، آزمون یادگیری شنوایی- کلامی ری و معیارهای تشخیصی DSM-IV ارزیابی شدند. یافته‌ها: در تعیین روایی همگرا، بین نتایج آزمون ری در چهار مرحله میانگین، یادآوری بی‌درنگ، یادآوری تأخیری و بازشناسی، و امتیاز زیرآزمون حافظه منطقی وکسلر، همبستگی مثبت معنی‌دار دیده شد (346/0=r ، 001/0p<). بررسی روایی تفکیکی با مقایسه امتیازات آزمون بین دو گروه سالمندان سالم و مبتلا به دمانس آلزایمر، تفاوت معنی‌دار یافته‌های آنها را در کلیه مراحل آزمون نشان داد (001/0p<). با رسم منحنی راک، حساسیت بالای 89% و ویژگی بالای 81% در مراحل مختلف آزمون به‌دست آمد (001/0p<). به‌کمک فرمول یو دنس، نقطه برش 5/2 تا 5/6 برای بخش‌های گوناگون آزمون تعیین گردید. نتیجه‌گیری: نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی- کلامی ری از روایی و پایایی خوبی برخوردار است و با توجه به نقاط برش تعیین‌شده، می‌تواند برای ارزیابی و اظهارنظر نسبت به وضعیت حافظه کوتاه‌مدت و عملکرد یادگیری در سالمندان، و شناسایی افراد مبتلا به دمانس آلزایمر به‌کار برده شود.

متن کامل [PDF 241 kb]   (2221 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۹/۱/۱۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb