دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1389 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 46-55 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Panaghi L, Ahmadabadi Z, Zadeh Mohammadi A, Posht Mashhadi M. Developing and Validation of School Connection Questionnaire. IJPCP. 2010; 16 (1) :46-55
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-918-fa.html
پناغی لیلی، احمدآبادی زهره، زاده‌محمدی علی، پشت مشهدی مرجان. ساخت و اعتباریابی پرسش‌نامه ارتباط با مدرسه . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1389; 16 (1) :46-55

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-918-fa.html


متخصص پزشکی اجتماعی، ، E-mail: l-panaghi@sbu.ac.ir
چکیده:   (9662 مشاهده)

هدف: ساخت، بررسی روایی و ساختار عاملی پرسش‌نامه­ای برای سنجش ارتباط دانش­آموزان با مدرسه، هدف پژوهش حاضر بود. روش: با بهره‌گیری از منابع و نظریه متخصصان روانشناسی تربیتی، پرسش‌نامه­ای 21 پرسشی تهیه شد و 1204 دانش­آموز از نقاط مختلف تهران که به‌صورت چندمرحله‌ای (طبقه­ای متناسب با حجم) و تصادفی برگزیده شده بودند، به آن پاسخ دادند. داده­ها به‌کمک نرم­افزار SPSS و LISREL و با کاربرد تحلیل عاملی اکتشافی، روش مؤلفه­های اصلی و چرخش پروماکس، تحلیل عاملی تأییدی، شاخص‌های برازش و آلفای کرونباخ تحلیل شدند. یافته­ها: تحلیل مؤلفه­های اصلی نشان داد که پرسش‌نامه ارتباط با مدرسه (SCQ) از چهار عامل تعلق، التزام، تعهد و روابط با هم‌سالان در مدرسه تشکیل شده اما طبق تحلیل عاملی تأییدی، عامل چهارم با داده ها برازش نداشت. آلفای کرونباخ برای کل پرسش‌نامه 84/0، تعلق 83/0، التزام 81/0، تعهد 58/0 و روابط با هم‌سالان 50/0 محاسبه شد. نتیجه­گیری:SCQ را می­توان به­عنوان ابزاری معتبر برای سنجش احساسات، ارزیابی‌ها و رفتارهای دانش‌آموزان نسبت به مدرسه به‌کار برد.

متن کامل [PDF 248 kb]   (2673 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۹/۱/۱۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb