مقدمه:تشخیص زودهنگام دانشآموزان نارساخوان نقش مهمی در پیشگیری از پیامدهای زیانبار آن دارد. این پژوهش با هدف ساخت، هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی آزمون تشخیصی سطح خواندن برای دانش آموزان پایه سوم دبستان شهر اصفهان انجام شد.
روش:در این پژوهش 569 دانشآموز پایه سوم دبستان که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده بودند، بررسی شدند. آزمون تشخیصی سطح خواندن با 8 خردهآزمون و در سه زمینه درست خواندن، درک مطلب و آگاهیهای واجشناختی، مهارت خواندن دانشآموزان را ارزیابی میکند. ابتدا آزمون در یک بررسی راهنما از نظر شاخصهای روانسنجی تحلیل و اصلاح شد. سپس برای بررسی روایی آن، شیوههای بررسی همبستگی نمرههای آزمون با معدل تحصیلی و هوشبهر، همبستگی نمرههای خردهآزمونها با یکدیگر، بررسی روند تغییر نمرههای آزمون با بالارفتن پایه تحصیلی و بررسی تفاوت نمرههای آزمون در دو گروه نارساخوان و عادی بهکار برده شد و پایایی آن به روش بازآزمایی بررسی گردید.
یافتهها:بهترین خردهآزمونها از نظر روایی بهترتیب شامل روخوانی، تکمیل جملات و تجانس می باشد و خردهآزمونهای درک مطلب 1 ودرک مطلب 2 بهترتیب بهعنوان ضعیفترین خردهآزمونها مشخص گردیدند. در بررسی پایایی خردهآزمونها نیز خردهآزمون روخوانی از بیشترین و درک مطلب 1 از کمترین میزان پایایی برخوردار بود.
نتیجهگیری: آزمون تشخیصی سطح خواندن، ابزار مناسبی برای ارزیابی مهارت خواندن دانشآموزان پایه سوم دبستان است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |