دوره 27، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 27 شماره 3 صفحات 405-388 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akrami L, Malekpour M, Abedi A. Developing and Accessing Psychometric Properties of The Persian Version of Behavior Assessment System for Children (3Rd Edition) in Children With Mild Intellectual Disabilities and Normal Children. IJPCP 2021; 27 (3) :388-405
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3258-fa.html
اکرمی لیلا، ملک پور مختار، عابدی احمد. بررسی شاخص‌های روان‌سنجی نسخه فارسی سیستم ارزیابی رفتار کودکان در دختران و پسران کم‌توان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1400; 27 (3) :388-405

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3258-fa.html


1- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، lakrami@yahoo.com
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (3860 مشاهده)
اهداف: هدف از پژوهش حاضر بررسی شاخص‌هایی روان‌سنجی نسخه فارسی سیستم ارزیابی رفتار کودکان (BASC-3، ویرایش سوم)، در دختران و پسران کم‌توان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال در شهر یزد بود.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مقطعی بود. این پژوهش بر روی دختران و پسران کم‌توان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال در سال 1395-1396 اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دختران و پسران کم‌توان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال در سنین 18-12 سال در مدارس عادی، استثنایی و مؤسسات حرفه‌آموزی شهر یزد بود. نمونه پژوهش شامل 438 نفر دانش‌آموز بودند که به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه سیستم ارزیابی رفتار کودکان ویرایش سوم (فرم والدین و معلمان) بود. تجزیه‌وتحلیل داده با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. 
یافته ها: نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از تحلیل عاملی، ضریب همبستگی خرده‌مقیاس‌ها با نمره کل، روش آزمون بازآزمون و آلفای کرونباخ نشان‌دهنده این بود که سیستم ارزیابی رفتار کودکان از روایی و پایایی مناسب برخوردار است و فرم والدین و معلمان برای هر دو گروه افراد کم‌توان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال قابل استفاده است. 
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر می‌توان گفت که پرسش‌نامه سیستم ارزیابی رفتار کودکان ویرایش سوم (فرم والدین و معلمان) از ویژگی‌های روان‌سنجی مناسب برخوردار است و با اطمینان می‌توان از آن‌ها در جهت ارزیابی مشکلات رفتاری و انطباقی نوجوانان و جوانان کم‌توان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال در ایران استفاده کرد.
متن کامل [PDF 6284 kb]   (1754 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (8406 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1399/3/13 | پذیرش: 1399/11/7 | انتشار: 1400/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb