دوره 26، شماره 2 - ( تابستان 1399 )                   جلد 26 شماره 2 صفحات 199-188 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و بهداشت روان (انستیتوی روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، ahmad.ashouri@gmail.com
3- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
4- گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (2533 مشاهده)
اهداف: کارکردهای اجرایی اشاره به استفاده از فرایندهای شناختی برای کنترل افکار و هیجانات دارد. هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی اختلال در کارکردهای اجرایی بر اساس نقص زبانی و حرکتی در کودکان بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1397-1398 شهر تبریز بودند که از بین آن‌ها هفتصد نفر به ‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و در گام بعدی از والدین آن‌ها خواسته شد پرسش‌نامه‌های عصب ـ روان‌شناختی و شخصیتی کولیج (2002) و پرسش‌نامه مشکلات رشدی و رفتاری کودکان 5 تا 15 سال (نسخه والدین) را تکمیل کنند. داده‌ها با استفاده از آزمون رگرسیون هم‌زمان و نرم‌افزار SPSS نسخه 25 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد نقص در مهارت حرکتی درشت (0/12)، مهارت زبان دریافتی (0/19) و مهارت زبان ارتباطی (0/25) به صورت معنی‌داری در به وجود آمدن اختلال کارکردهای اجرایی نقش ایفا می‌کنند.
نتیجه گیری: مهارت‌های زبانی و رشد حرکتی عواملی هستند که در رشد کارکردهای اجرای مؤثرند.
واژه‌های کلیدی: رشد، حرکت، زبان، کارکردهای اجرایی
متن کامل [PDF 3994 kb]   (1613 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2385 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1398/4/5 | پذیرش: 1399/2/27 | انتشار: 1399/4/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.