دوره 25، شماره 2 - ( تابستان 1398 )                   جلد 25 شماره 2 صفحات 209-194 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دکترای مشاوره خانواده، استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، a.kiani@uma.ac.ir
2- دانشجوی پزشکی ، گروه آموزش بین‌الملل، دانشگاه پزشکی چین، شنیانگ، چین.
3- کارشناس ارشد مشاوره توانیخشی، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (4762 مشاهده)
اهداف هدف از این پژوهش، بررسی اعتباریابی مدل یکپارچه انگیزشی‌ارادی خودکشی در بین دانشجویان ایرانی بوده است.
مواد و روش ها روش پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی و مدل‌سازی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان استان اردبیل بودند و ۵۲۰ نفر از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزارهای استفاده‌شده در این پژوهش شامل مقیاس اقدام به خودکشی، پرسش‌نامه رفتارهای خودکشی (تجدید‌نظر‌شده)، پرسش‌نامه اجرای نقشه، مقیاس کوتاه شکست و به‌دام‌افتادگی، پرسش‌نامه نیازهای بین‌فردی، پرسش‌نامه تکانشگری، پرسش‌نامه مواجهه با رفتار خودکشی، ظرفیت اکتساب‌شده خودادراکی برای خودکشی و خودجرحی غیرخودکشی‌گرایانه بود.
یافته ها یافته‌ها نشان داد این مدل، برازش مناسبی در جمعیت دانشجویی در فرهنگ مربوطه دارد. شکست و به‌دام‌افتادگی (۳۶/۰r=) مهم‌ترین نقش را در تشکیل افکار خودکشی دارد و نیازهای بین‌فردی (۲۴/۰‌r=) تنها می‌تواند بخش کوچکی از تشکیل افکار خودکشی را به‌تنهایی تبیین کند. اجرای نقشه (۱۶/۰‌r=)، ظرفیت اکتساب‌شده برای خودکشی (۱۴/۰‌r=) و افکار خودکشی (۲۴/۰‌r=) مهم‌ترین میانجی‌هایی هستند که در این مدل، توانایی تبیین اقدام به خودکشی را دارند (۰۰۱/۰>P).
نتیجه گیری از یافته‌های این پژوهش نتیجه گرفته می‌شود که مدل یکپارچه انگیزشی‌ارادی خودکشی می‌تواند به‌خوبی خودکشی را تبیین کند.
متن کامل [PDF 3395 kb]   (3155 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4279 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1397/5/20 | پذیرش: 1397/11/29 | انتشار: 1398/5/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.