دوره 24، شماره 3 - ( پاییز 1397 )                   جلد 24 شماره 3 صفحات 339-324 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دکترای سنجش و اندازه‌گیری، استادیار، گروه روانشناسی تربیتی و تحولی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران. ، akbari76ir@yahoo.com
2- دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.
3- دکترای علوم ارتباطات، گروه مطالعات ارتباطی ، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4- دکترای مدیریت، پزشک، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، تهران، ایران.
5- کارشناس ارشد، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، تهران، ایران.
6- دکترای روانشناسی بالینی، استادیار، گروه پیش‌دبستانی، دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی، تهران، ایران.
7- دانشجوی کارشناسی‌ارشد، گروه علوم کامپیوتر، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (6106 مشاهده)
اهداف به دلیل اهمیت غربالگری سلامت روان‌شناختی دانش‌آموزان و نبود ابزار بومی تهیه‌شده بر اساس الگوی مشکلات شایع آسیب‌های روان‌شناختی دانش‌آموزان در کشور، پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی فرم‌های الکترونیکی گزارش معلم و والدین مقیاس سلامت روان‌شناختی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول انجام شد. 
مواد و روش ها پژوهش حاضر از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه شامل معلمان و والدین دانش‌آموزان دوره متوسطه اول در استان‌های البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی بود که به ترتیب 1697 نفر از بین معلمان و 1186 نفر از والدین به عنوان گروه نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار‌های اولیه پژوهش، 118 آیتم برای نسخه گزارش معلم و 133 آیتم برای نسخه گزارش والدین داشت. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی اکتشافی و نسخه 22 نرم‌افزار SPSS استفاده شد. 
یافته ها نتایج تحلیل آیتم بر اساس هشت ملاک کفایت آیتم نشان داد تمام آیتم‌های نسخه اولیه معلم و 128 آیتم از نسخه اولیه والدین، شرایط لازم را برای حضور در بین آیتم‌های ابزارها دارند. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد مناسب‌ترین ساختار برای مقیاس گزارش معلم، ساختار شش‌مؤلفه‌ای و برای مقیاس گزارش والدین، ساختار پنج مؤلفه‌ای است. همسانی درونی مؤلفه‌های حاصل در حد قابل قبول بود. ضرایب حاصل بین 77/0 و 97/0 برای مقیاس گزارش معلم و بین 85/0 و 92/0 برای گزارش والدین متغیر بود. 
نتیجه گیری به‌طور‌کلی، ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس در هر دو نسخه، حاکی از مناسب‌بودن این ابزار برای کاربست‌های غربالگری و پژوهشی در جامعه هدف است.
متن کامل [PDF 3536 kb]   (2436 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1396/12/8 | پذیرش: 1397/3/7 | انتشار: 1397/8/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.