دوره 22، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) | جلد 22 شماره 4 صفحات 292-299 | برگشت به فهرست نشریات




DOI: 10.18869/nirp.ijpcp.22.4.292

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabzadeh Fard A, Gharraee B, Asgharnejad Farid A A, Aghebati A. Relationship Between Perceived Parenting Styles and Identity Styles With Intensity of Depression in Adolescents. IJPCP. 2017; 22 (4) :292-299
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2677-fa.html
سهراب زاده فرد امین، غرایی بنفشه، اصغرنژاد فرید علی اصغر، عاقبتی اسماء. ارتباط بین ابعاد فرزندپروری ادراکشده و سبکهای هویتی با شدت افسردگی در نوجوانان . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1395; 22 (4) :292-299

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2677-fa.html


دکترای روانشناسی بالینی، دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان(انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، E-mail: gharraee.b@iums.ac.ir
چکیده:   (879 مشاهده)

هدف :پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد فرزندپروری ادراکشده و سبکهای هویتی با شدت افسردگی نوجوانان انجام شده است.

روش  :در این پژوهش دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستانهای استان تهران در قالب یک طرح همبستگی به شیوه مقطعی، 200 نفر از نوجوانان با سن 14 تا 18 سال به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. از شرکتکنندگان خواسته شد به مقیاسهای افسردگی بک-2(BDI-II) و سیاهه سبک هویتی(ISI) و ابعاد فرزندپروری ادراکشده ((PSQ) ) پاسخ دهند. برای تحلیل آماری دادهها از از نرم افزار SPSS نسخه 20 و همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفاده شد.

یافته ها: نتایج نشان داد ابعاد فرزندپروری ادراکشده و سبکهای هویتی با شدت افسردگی در نوجوانان رابطه معناداری دارد. بهطوریکه متغیرهای پیشبین تعهد هویت و بُعد فرزندپروری پذیرش یا طرد و بُعد فرزندپروری کنترل آزادی با ضریب همبستگی 50/0 در ارتباط با شدت افسردگی در نوجوانان توانست در مجموع 25/0 از واریانس شدت افسردگی نوجوانان را تبیین کند (25/0=R2).

نتیجه گیری: به نظر میرسد تعهد هویت و سبک فرزندپروری مبتنی بر پذیرش والدین دو متغیر مهم در پیشگیری از افسردگی در نوجوانان است. از آنجا که شیوههای فرزندپروری و ارتباط والد و نوجوان مهارتی قابل آموزش است و آسیبهای ناشی از افسردگی در نوجوانان نیز بسیار زیاد است، توجه به آموزش این موضوع در سطح کاربردی اهمیت خاصی دارد.

متن کامل [PDF 3911 kb]   (411 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb