دوره 22، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) | جلد 22 شماره 3 صفحات 166-175 | برگشت به فهرست نشریات


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzahosseini H, Pourabdol S, Sobhi Gharamaleki N, Saravani S. The Effect of Acceptance and Commitment Therapy in Decreasing Cognitve Avoidance Among Students with Specific Learning Disorder (SLD). IJPCP. 2017; 22 (3) :166-175
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2637-fa.html
میرزاحسینی حسن، پورعبدل سعید، صبحی قراملکی ناصر، سراوانی شهزاد. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اجتناب شناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1395; 22 (3) :166-175

دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی بالینی گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد ، Email:saeed.pourabdol@yahoo.com
چکیده:   (1080 مشاهده)

اهداف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اجتناب شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود.

مواد و روش ها: پژوهش به شیوه­ آزمایشی و با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص کلاس پنجم ابتدایی بود که در سال تحصیلی 94-1393 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر از این دانشآموزان بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمعآوری داده­ها از آزمون ریاضی کی­مت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فلاح چای، پرسشنامه اجتناب شناختی و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) استفاده شد.

یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش معنی­داری در اجتناب شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص شده است (001/0P<).

نتیجه گیری: درمان پذیرش و تعهد با آگاه کردن افراد از هیجانات منفی و کمک به آن­ها درپذیرش این هیجانات، موجب کاهش اجتناب شناختی افراد شد.

متن کامل [PDF 4940 kb]   (311 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb