دوره 22، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) | جلد 22 شماره 3 صفحات 188-198 | برگشت به فهرست نشریات




DOI: 10.18869/acadpub.ijpcp.22.3.188

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei J, Taheri H, Sohrabi M, Ghasemi A. Effect of Individual, Group and Cooperative Special Practices on the Cognitive Function of Children Aged 9-12 Years With Development Coordination Disorder. IJPCP. 2017; 22 (3) :188-198
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2634-fa.html
زارعی جواد، طاهری حمیدرضا، سهرابی مهدی، قاسمی عبدالله. تأثیر تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 12-9 سال . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1395; 22 (3) :188-198

دکترای تربیت بدنی، استاد گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد ، E-mail: hamidtaherii@gmail.com
چکیده:   (1257 مشاهده)

اهداف :پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تمرینهای ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان 12-9 ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت.

مواد و روشها: 40 نفر از دانشآموزان پسر 12-9 سال از مدارس ابتدایی شهر مشهد انتخاب شدند. تشخیص اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسشنامه ارزیابی اختلال هماهنگی رشدی ونسخه ارزیابی کلی حرکت درکودکان، مصاحبه بالینی و تأیید روانپزشک صورت گرفت. شرکتکنندگان به صورت تصادفی به چهار گروه (کنترل، انفرادی، گروهی و مشارکتی که از دو زیرگروه تشکیل شده بود) تقسیم شدند. گروهها، تمرینهای منتخب را به مدت 24 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام دادند. آزمودنیها قبل و بعد از تمرینات به وسیله آزمونهای ارزیابی کلی حرکت درکودکان و آدمک گودیناف ارزیابی شدند.

یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره صورت گرفت. نتایج نشان داد تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی کودکان تأثیر معنادار دارد (05/0>P).

نتیجهگیری: به نظر میرسد که برنامههای تمرینی ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی به بهبود اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی کمک میکند.

متن کامل [PDF 494 kb]   (317 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb