دوره 22، شماره 3 - ( پاییز 1395 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 188-199 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei J, Taheri H, Sohrabi M, Ghasemi A. Effect of Individual, Group and Cooperative Special Practices on the Cognitive Function of Children Aged 9-12 Years With Development Coordination Disorder. IJPCP. 2016; 22 (3) :188-199
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2634-fa.html
زارعی جواد، طاهری حمیدرضا، سهرابی مهدی، قاسمی عبدالله. تأثیر تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 12-9 سال. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1395; 22 (3) :188-199

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2634-fa.html


1- دانشجوی دکتری دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، پردیس بین‌الملل، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- دکترای تربیت بدنی، استاد دکترای تربیت بدنی، استاد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، hamidtaherii@gmail.com
3- دکترای تربیت بدنی، استاد دکترای تربیت بدنی، استادیار،گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4- دکترای تربیت بدنی، استادیار دکترای تربیت بدنی، استادیار،گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (3272 مشاهده)

اهداف پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تمرین‎های ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان 12-9 ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت. 
مواد و روش ها 40 نفر از دانش‌آموزان پسر 12-9 سال از مدارس ابتدایی شهر مشهد انتخاب شدند. تشخیص اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسش‎نامه ارزیابی اختلال هماهنگی رشدی ونسخه ارزیابی کلی حرکت درکودکان، مصاحبه بالینی و تأیید روان‌پزشک صورت گرفت. شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی به چهار گروه (کنترل، انفرادی، گروهی و مشارکتی که از دو زیرگروه تشکیل شده بود) تقسیم شدند. گروه‌ها، تمرین‎های منتخب را به مدت 24 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام دادند. آزمودنی‌ها قبل و بعد از تمرینات به وسیله آزمون‌های ارزیابی کلی حرکت درکودکان و آدمک گودیناف ارزیابی شدند. 
یافته ها تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره صورت گرفت. نتایج نشان داد تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی کودکان تأثیر معنا‌دار دارد (05/0>P). 
نتیجه گیری به نظر می‎رسد که برنامه‌های تمرینی ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی به بهبود اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی کمک می‌کند.

متن کامل [PDF 5458 kb]   (1310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۱۲

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb