دوره 22، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) | جلد 22 شماره 3 صفحات 200-211 | برگشت به فهرست نشریات




DOI: 10.18869/acadpub.ijpcp.22.3.200

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Falatooni S, Pirkhaefi A, Dodangi N. Comparing Executive Cognitive Functions of Brain in Two Groups of ADHD Children With and Without Anxiety. IJPCP. 2016; 22 (3) :200-211
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2632-fa.html
فلاطونی ثاره، پیرخائفی علیرضا، دودانگی نسرین. مقایسه کارکردهای اجرایی مغز در کودکان دارای اختلال بیش‎فعالی و نقص توجه با کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی نقص توجه همراه با اضطراب. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1395; 22 (3) :200-211

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2632-fa.html


دکتر دکترای روان‎شناسی بالینی، استادیار، گروه روان‎شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. ، E-mail: alirezapirkhaefi@yahoo.com
چکیده:   (2011 مشاهده)

اهداف هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی مغز در دوگروه از کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیش‎فعالی دارای اضطراب یا فاقد اضطراب بود. 
مواد و روش ها در این مطالعه مقطعی-مقایسه‎ای، 15 کودک و نوجوان مبتلا به بیش‎فعالی/ نقص توجه بدون اضطراب و 15 کودک و نوجوان مبتلای دارای اضطراب، از بین بیماران مراجعه‎کننده به مراکز روان‎پزشکی سه منطقه تهران (مناطق یک، سه و نُه) و با توجه به نتایج حاصل از تکمیل مصاحبه نیمه ساختاریافته تشخیص اختلالات روانپزشکی کودک ونوجوان (K-SADS)، پرسش‎نامه کانرز-فرم والد و مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آشکار کودکان (RCMAS) انتخاب شدند. سپس آزمون‎های برج لندن و ویسکانسین در دو گروه اجرا شدند و نتایج حاصل با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تک متغیری مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها یافته‎ها نشان دادند که میان کارکردهای اجرایی مغز کودکان (قدرت حل مسأله و تصمیم‎گیری؛ انعطاف‎پذیری ذهنی و تفکر انتزاعی؛ قدرت مهار و تکانش‎گری) دارای اختلال نقص توجه/ بیش‎فعالی و دارای نقص توجه/ بیش‎فعالی همراه با اضطراب، تفاوت وجود دارد (05/0=p).

نتیجه گیری اضطراب بیمارگون موجب کاهش خطرپذیری، عدم مپهار و تکانش‎گری در افراد دارای اختلال نقص توجه/ بیش‎فعالی می‎شود و تفکر انتزاعی را بهبود می‎بخشد. اما در قدرت تصمیم‎گیری و حل مسأله این افراد، اختلال جدی ایجاد می‎کند.

متن کامل [PDF 5429 kb]   (648 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb