دوره 23، شماره 3 - ( نمایش مقدماتی پاییز 1396 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 260-277 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abazari K, malekpour M, ghamarani A, abedi A, faramarzi S. Impact of Individual Differences Intervention (Floortime) Based on Parents’ Expressed Emotion on Children’s Social Skills With High-Functioning Autism Disorder. IJPCP. 2017; 23 (3) :260-277
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2565-fa.html
اباذری کبری، ملک پور مختار، قمرانی امیر، عابدی احمد، فرامرزی سالار. تأثیر برنامه درمانی مداخله مبتنی بر تفاوتهای فردی (فلورتایم) بر اساس هیجان ابرازشده مادران بر مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1396; 23 (3) :260-277

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2565-fa.html


دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان ، Email:kabazari@yahoo.com
چکیده:   (253 مشاهده)
اهداف این پژوهش به منظور طراحی مداخله مبتنی بر تفاوتهای فردی بر اساس هیجان ابرازشده والدین و تأثیر این برنامه بر مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا انجام شد.
مواد و روشها نوع مطالعه برای بخش اول، مطالعه علّی مقایسهای و بخش دوم مطالعه نیمهآزمایشی است. به منظور طراحی برنامه درمانی فلورتایم مبتنی بر هیجان ابرازشده والدین، ابتدا به صورت ترکیبی تودرتو با پرسشنامه محققساخته برای سنجش کیفی و پرسشنامه خانواده برای بخش کمّی، وضعیت هیجانی مادران اوتیسم سنجیده شد. بر این اساس برنامه درمانی ۲۳ جلسهای تدوین شد. در نهایت ۲۰ کودک اوتیسم با عملکرد بالا از مراکز اوتیسم به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ ۱۰ نفر به عنوان گروه آزمایش که علاوه بر مداخله ABA برنامه مداخله طراحیشده به آنها ارائه شد و ۱۰ نفر به عنوان گروه کنترل که صرفاً ABA دریافت میکردند، انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده عبارتند از: پرسشنامه خانواده، آزمون ASSQ و آزمون هوش استانفورد بینه، آزمون گیلیام و سازگاری اجتماعی واینلند. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آزمون مانوا و مانکوا با نرمافزار spss نسخه ۱۹ انجام شد.
یافتهها نتایج بیانگر این هستند که با وجود تفاوت معنیدار در هیجان ابرازشده مادران اوتیسم و عادی و زیادبودن هیجان ابرازشده مادران اوتیسم در نمره کلی هیجان ابرازشده، انتقاد و درگیری عاطفی افراطی، بعد از ارائه مداخله، تفاوت معنیداری بین دو گروه کودکان تحت مداخله ABA  و کودکان تحت مداخله فلورتایم در مهارتها و سازگاری اجتماعی ملاحظه نشد. اما گروه آزمایش، بعد از ارائه مداخله، عملکرد بهتری در نمره ارتباط داشتند.
نتیجهگیری با توجه به زیادبودن هیجان ابرازشده والدین کودکان با اختلال اوتیسم، باید مداخلات مختلفی برای کاهش هیجان ابرازشده آنها ارائه داد. همچنین میتوان از مداخلات اجتماعی از جمله مداخله فلورتایم برای افزایش ارتباط کودکان با اختلال اوتیسم عملکرد بالا استفاده کرد.
متن کامل [PDF 6750 kb]   (109 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۳

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb