دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 317-326 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kiani B, Hadianfard H. Psychometric Properties of a Persian Self-Report Version of Swanson, Nolan and Pelham Rating Scale (version IV) for Screening Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Adolescents . IJPCP. 2016; 21 (4) :317-326
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2523-fa.html
کیانی بهناز، هادیان فرد حبیب. ویژگی‌های روان‎سنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجه‌بندی سوانسون، نولان و پلهام (نسخه چهارم) برای غربالگری اختلال کمبود توجه/بیش فعالی در نوجوانان . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1394; 21 (4) :317-326

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2523-fa.html


کارشناس ارشد روان‎شناسی بالینی دانشگاه شیراز. شیراز، میدان ارم، مجتمع دانشگاهی پردیس ارم، دانشکده علوم تربیتی و روان‎شناسی ، behnazkiani68@yahoo.com
چکیده:   (2811 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر، بازسازی و بررسی روایی و پایایی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندی سوانسون، نولان و پلهام (نسخه چهارم) (SNAP-IV) بود. روش: جامعه پژوهش، شامل تمام دانشآموزان دختر 13 تا 15 سال شهر شیراز بود. به منظور تهیه فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندی SNAP-IV، ابتدا متن انگلیسی مقیاس (فرم والدین) به فارسی ترجمه شد. سپس تغییراتی در آن به منظور همخوانی با هدف خودگزارشی یودن این فرم صورت گرفت. محتوا، چهارچوب پاسخ‎دهی و رسا بودن فرم فارسی پرسش‎نامه توسط داوران روان‎شناس تأیید شد. سپس290 دانش‎آموزان که به شیوه نمونه‎گیری در دسترس انتخاب شدند، آن را تکمیل کردند. به منظور بررسی روایی سازه، خرده آزمون توالی حرف و عدد بر روی 30 دانش‎آموز اجرا شد. هم‎چنین، مقیاس درجه‎بندی SNAP-IV (فرم والدین) دراختیار والدین این30 دانشآموز قرار گرفت. داده ها به روش آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و کجی)، همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی، تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، حاکی از وجود دو عامل مجزای بیتوجهی و بیشفعالی/ تکانشگری بود. این دو عامل، 23/38 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. ضریب آلفای کرونباخ، ضریب اسپیرمن- براون و ضریب تنصیف گاتمن به ترتیب برای بُعد بیتوجهی 81/0، 81/0 و 80/0 و برای بُعد بیشفعالی/ تکانشگری 75/0، 65/0 و 64/0 به دست آمد. نتیجه‌گیری:  با توجه به خصوصیات روانسنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندیSNAP-IV ، میتوان از آن برای ارزیابی و غربال‎گری نوجوانان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی استفاده کرد.

متن کامل [PDF 174 kb]   (821 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb