دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 175-186 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azarnik S, Seddigh R, Keshavarz-Akhlaghi A, Memaryan N. Educational Resources of Psychiatry Residency about Spirituality in Iran: A Qualitative Study . IJPCP. 2015; 21 (2) :175-186
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2452-fa.html
آذرنیک سمیه، صدیق روح‌الله، کشاورز اخلاقی امیرعباس، معماریان نادره. محتوای منابع آموزشی دستیاری روانپزشکی در ایران درباره معنویت: یک مطالعه کیفی . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1394; 21 (2) :175-186

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2452-fa.html


روانپزشک، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، گروه روانپزشکی ، E-mail: ruohollahseddigh@gmail.com
چکیده:   (3543 مشاهده)

هدف: معنویت مورد توجه روزافزون پژوهش‌های روانپزشکی است و بسیاری از دانشگاه­های دنیا به آموزش مفاهیم مرتبط با آن اقدام می‌کنند. در ایران نیز علی­رغم تلاشهای صورت‌گرفته برای رفع کاستیهای موجود در این مورد، هنوز تصویر روشنی از اینکه دستیاران پزشکی چه مطالبی درباره معنویت را مطالعه می­کنند، وجود ندارد. هدف مطالعه حاضر پاسخ به این سؤال در رشته روانپزشکی است. روش: در این مطالعه، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی، منابع آموزش دستیاری روانپزشکی تحلیل شدند. منابع مورد اشاره عبارت بودند از کتب منبع آزمون دانشنامه تخصصی رشته روانپزشکی در سال 1393، مقالات مجلات ایرانی مورد استفاده در آموزش در 10 سال گذشته و مجلات خارجی مورد استفاده در 20 سال گذشته. یافته­ها: در مجموع، در متن کتب منبع، 153 بند و 9 جدول، و در مجلات 37 مقاله درباره­ معنویت و مطالب مرتبط با آن وجود داشت. در تحلیل کیفی متون، یافته­ها در 5 گروه و 20 زیرگروه دسته­بندی شدند که گروه­ها عبارت بودند از نگاه بنیادین به معنویت، نیاز به معنویت در سختی­ها، معنویت در درمان، معنویت به عنوان میانجی و معنویت منفی. نتیجه‌گیری: در حجم نسبتاً زیادی از منابع آزمون دانشنامه تخصصی رشته روانپزشکی در ایران به موضوع معنویت در روانپزشکی پرداخته شده است که نشان از اهمیت آن دارد. ولی اولاً این حجم نسبت به حجم کلی منابع بسیار اندک است و به‌علاوه، به‌دلیل پراکندگی و پنهان بودن آنها در لابه‎لای سایر مطالب یادگیری، آموزش و کاربردی کردن آنها با مشکل مواجه خواهد بود.

متن کامل [PDF 381 kb]   (705 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۷

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb