دوره 23، شماره 3 - ( نمایش مقدماتی پاییز 1396 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 294-305 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tehrani Doost M, Shahrivar Z, Khorrami Banaraki A, Mohammad Zadeh A. Validity of the “Moving Shapes” Paradigm: A Test to Evaluate the Ability to Understand Others’ Intentionality. IJPCP. 2017; 23 (3) :294-305
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2447-fa.html
تهرانی دوست مهدی، شهریور زهرا، خرمی بنارکی آناهیتا، محمدزاده آذر. الگوی شکلهای متحرک: آزمون توانمندی درک قصد دیگران . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1396; 23 (3) :294-305

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2447-fa.html


فوق تخصص روانپزشکی کودک ونوجوان، دانشیار مرکز تحقیقات علوم شناختی و رفتاری -بیمارستان روزبه، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، E-mail: sharivar@sina.tums.ac.ir
چکیده:   (251 مشاهده)
اهداف یکی از بخشهای مهم در درک ذهنیت دیگران، تشخیص نیّت و هدف آنها از انجام رفتارهایشان است. این مطالعه با هدف تعیین روایی آزمون الگوی «شکلهای متحرک» برای تعیین عملکرد کودکان دبستانی در فهم قصدمندی رفتار دیگران انجام گرفت.
مواد و روشها در یک بررسی مقطعی برای ارزیابی ابزارها، دانشآموزان دبستانی پایههای سوم تا پنجم شهر تهران با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی وارد شدند. والدین سیاهه رفتاری کودکان را تکمیل کردند. پس از انجام آزمون ایشیهارا بهمنظور ارزیابی نبود کوررنگی در کودکان، آزمون الگوی «شکلهای متحرک» برای کودکان اجرا شد. با استفاده از نرمافزار SPSS۱۸ برای تحلیل دادهها آمار توصیفی، آزمونهای تی، رگرسیون خطی وهمبستگی پیرسون بهکار رفت.
یافتهها ارتباطی میان شاخص قصدمندی با سن و جنس بهدست نیامد. تمام متغیرهای الگوی شکلهای متحرک با یکدیگر همبستگی معنیدار (P<۰/۰۱) داشتند. ضریب همبستگی نمره قصدمندی وتعداد اصطلاحات ذهنیسازی ۰.۶۱۲ (P=۰/۰۱) بود. میان متغیرهای الگوی «شکلهای متحرک» با نمرات زیر مقیاسهای سیاهه رفتاری کودک، همراهی معنیداری بهدست نیامد.
نتیجهگیری الگوی «شکلهای متحرک» میتواند به عنوان ابزاری با روایی ساختاری مناسب برای ارزیابی قصدمندی در کودکان دبستانی به کار رود.
 
واژه‌های کلیدی: قصدمندی، روایی، کودکان
متن کامل [PDF 4914 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۶

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb